Martin Beijer en zijn vrouw vroegen een jaar geleden een typecursus aan voor hun tienjarige dochter. De prijs: 198 euro. “Vervolgens bleek er elke week een opdrachtenboekje in de bus te vallen! Ik geloofde mijn ogen niet”, zegt Beijer. De toenmalige Shell-medewerker ging op onderzoek uit en kwam erachter dat alle aanbieders op vergelijkbare wijze, voor een vergelijkbare prijs, te werk gingen.
Voor hem lag een businesskans, en een duidelijke parallel met het succes van Tango en andere onbemande takstations: “Daar was de situatie hetzelfde: iedereen hanteerde ongeveer dezelfde prijzen, maar door de kosten te verlagen kan de prijs ook een stuk omlaag. Ik probeer met Ticken dezelfde strategie toe te passen.”
Minimale kosten
Beijer houdt de kosten inderdaad minimaal. Meer dan zijn macbook en een telefoon heeft hij niet nodig. Een cursus via Ticken.nl kost dan ook slechts 39,-, een fractie van de prijs bij de concurrentie. Alle ondersteunende diensten heeft hij uitbesteed. “Zo heb ik ook geen last van personeelstekorten als we hard gaan groeien.” Grote aanbieders als PICA en LOI Kinderen kunnen op dat vlak nauwelijks controleren, meent hij: “Ze zullen heel veel moeten investeren en reorganiseren willen ze met mij concurreren op prijs.”
De zolderkamerondernemer verkocht zijn huis en zegde zijn baan op om met Ticken te kunnen starten. Veel moeite had hij niet met die beslissing. “Als je ergens honderd procent achter staat, is die keuze snel gemaakt.” Hij verwacht met zijn onderneming in een paar jaar een flink deel van de nichemarkt te bedienen. “De markt zelf zal ook nog groeien, ik verwacht een verdubbeling. In Nederland werkt 47 procent van de beroepsbevolking achter een computer. Jonge ouders begrijpen hoe belangrijk het is als hun kind daar goed mee om kan gaan.”
Marketing is key
Ticken.nl is pas vanaf september online, maar volgens Beijer loopt het al aardig storm. “Maar daar ligt nu de prioriteit niet. Ik ben vooral bezig met marketing. Mensen moeten weten dat Ticken bestaat en dat het goedkoper is dan de cursussen van de andere aanbieders.” Naast het verbeteren van zijn Google-ranking struint hij daarom ook de scholen af om folders te verspreiden. “Concurrent PICA is al jaren actief op de scholen. Daar wil ik ook aanwezig zijn.”