Groei: 2681%
Wie: Wouter de Vries en Gerbrand Verton
Wat: Online cadeauservice
Omzet: 'miljoenen'
Gerbrand Verton en Wouter de Vries uit Zierikzee scoren goed met hun online cadeauwinkel YourSurprise.com, waarmee ze een breed assortiment aan gepersonaliseerde weggevertjes aanbieden. "We verkopen geen producten, maar cadeaus waarmee de relatie tussen twee mensen versterkt wordt," zegt De Vries.
Wat zou de klant willen?
Het bleek een vernieuwend concept waar het publiek op zat te wachten. Continue de techniek updaten in eigen huis – de site is opgeleverd in versie 4 – en snel schalen legden de basis voor snelle groei. Inmiddels is Yoursurprise ook actief in Duitsland, Frankrijk, België en Engeland, waarvoor de klantenservice telkens met native speakers werd uitgerust. "Wat wij anders doen? Dagelijks echt vanuit de klant proberen te denken: daar komt dat brede aanbod uit voort, de gebruiksvriendelijke site en de snelheid van onze levering en service. "Wat zou de klant willen?" ligt aan iedere beslissing ten grondslag."
Structuur
Door de snelle groei, met name in 2009, stond de afgelopen periode in het teken van structuur brengen in de interne organisatie. "Dat was een kwestie van de juiste mensen op juiste plaats en het formeren van een management team, dat staat nu allemaal." Ook kwam er een robuuster IT-platform. "Daarmee zitten marketingmensen aan de knoppen en krijgen de it-ers weer tijd om te ontwikkelen in plaats van te onderhouden."
Verder groeien
Alles wordt gefinancierd uit de kasstroom, wat volgens De Vries de groei af en toe hindert. Desondanks wil Yoursurprise investeren in marketingactiviteiten om zijn naamsbekendheid te vergroten in eigen land, maar ook in Duitsland en Frankrijk en nog meer landen is doorgroeien het devies. Deels ziet De Vries mogelijkheden in het aanbieden van zijn cadeaushop als white label dienst. "In 2015 zijn we zes keer zo groot, met landensites in Europa en daarbuiten."