Groei: 1028%
Wie: Rob Kurver en Henk Hesselink
Wat: voip-telefonie
Omzet: 'dikke miljoen euries'
Het Amsterdamse Voipro is in 2005 opgericht door Henk Hesselink en Rob Kurver en beperkt zich tot de verkoop van voip-abonnementen via partners. En dat internetbellen, in de regel een betaalbaar alternatief voor het KPN-koper en een bedrijfscentrale vol kabels en knoppen, is gouden business, laat ceo Rob Kurver weten. "Onze bruto marge ligt boven de zestig procent, zodat we na een paar jaar investeren in techniek en de organisatie in 2010 winstgevend zijn geworden." Die investering van een paar ton werd deels gefund door informals.
Voor de cloud
Tegenwoordig is telefonie via internet ook voor zakelijke klanten redelijk ingeburgerd, maar toen het tweetal, eerder collega's bij een softwarebedrijf, Voipro begon, was dat heel anders. Een bedrijfscentrale vervangen door software die ergens ver weg draait? "Cloud computing bestond nog helemaal niet en de markt vond het idee van 'telefonie als dienst' maar raar." Desondanks hebben Kurver en Hesselink strikt de focus gehouden op hun voip-aanbod. "Het was in de begintijd heel verleidelijk om andere dingen erbij te doen die wel geld opleveren, maar niet naar het uiteindelijke doel leiden. Maar voor ons geldt: focus, focus. focus. De aanhouder wint, zullen we maar zeggen."
UItdagingen
De groei van nul naar een miljoen is niet zonder bloed, zweet en tranen gegaan. "Het combineren van de startup mentaliteit, het out-of-the-box denken, met professionaliteit en operationele excellence is een uitdaging. Het tegelijk innoveren en die innovatie omzetten in een product ook. Je moet hard groeien, zorgen dat de mensen allemaal meegroeien, nieuw personeel opnemen in de organisatie, omgaan met mensen die andere dingen gaan doen, steeds meer verankeren in procedures en werkwijzen, zonder de ziel kwijt te raken."
Expansie
De komende jaren zet Voipro in op meer groei, zowel in Nederland als in omliggende landen. "Begin 2011 zijn we al voorzichtig begonnen in België, voor 2012 staan de UK, Scandinavië en mogelijk Frankrijk en Duitsland in de planning. Overigens doen we dit allemaal met en via partners, dus niet door zelf allerlei kantoren te openen. Lean en mean zijn blijft het devies, partnership en samenwerking zijn cruciaal in deze tijden."