Twitter wil adverteerders een plekje laten kopen in de lijst met meest besproken onderwerpen, de zogeheten trending topics.
De microblogsite vraagt enkele duizenden dollars per dag voor een advertentieplekje bij de populaire trendings topics. Dit bedrag meldt een van de adverteerders die door Twitter is benaderd voor dit nieuwe advertentie-onderdeel tegenover het blog AllThingsD van de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal. Twitter noemt het advertentieprogramma volgens de anonieme bron 'promoted trends' en moet het systeem nog testen.
Het is nog niet duidelijk of de promoted trends zichtbaar zijn voor alle Twitter-gebruikers ter wereld. Ook werkt Twitter aan betere manieren om minder spam in de lijst meest besproken onderwerpen te krijgen. Vorige week stonden tijdens de verkiezingsavond urenlang alleen maar Nederlandse woorden in de lijst met trending topics.
Geld verdienen
Volgens Dom Sagolla, die meehielp bij de opbouw van Twitter, behoort Nederland tot een van de meest twitterende landen ter wereld. Nederland bezet de tweede plek gemeten naar het aantal tweets per hoofd van de bevolking. Alleen in Singapore twitteren mensen vaker. OP een gemiddelde dag in 2010 worden in Nederland 1.170.748 berichten getwitterd.
De verkoop van trending topics is een extra manier voor Twitter om geld te verdienen. De site start binnenkort ook met zijn advertentiesysteem 'promoted tweets', waarbij adverteerders direct reclameboodschappen kunnen versturen als berichtjes.
Blokkade
Twitter blokkeert sinds eind mei externe advertentienetwerken die betaalde berichten versturen via zijn API. Zo beschermt Twitter zijn eigen advertentiesysteem en naar eigen zeggen 'de gebruikservaring'.