Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Topmanager mist kansen door technologie niet te benutten

Stelden ceo's tot voorkort nog dat de ict-afdeling veel geld kost en weinig oplevert, nu slaat de cio terug. Volgens podiumauteur Marco van Lieverloo laten topmanagers veel kansen liggen op het gebied van moderne technologie.

De inzet van technologie kan bepalend zijn voor de slagkracht van een bedrijf. Moet een ondernemingbestuurder dan ook inzicht hebben in de huidige mogelijkheden van IT? Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van heel goede ceo's die het nadenken over de techniek graag overlaten aan hun cio (chief information officer). Maar is het wel zo verstandig om de kloof tussen bestuurder en techneut te laten voortbestaan nu we in ons privéleven te maken hebben met de consumerisation van IT?

Andere prioriteiten

In de praktijk zien we dat de daadkrachtige steun van het topmanagement onontbeerlijk is voor het met succes uitvoeren van omvangrijke, vitale IT-projecten in grote organisaties. Toch kan je van een ondernemingsbestuurder geen aandacht verlangen voor de technische specificaties van een project. Zijn prioriteiten liggen bij grote bedrijfseconomische uitdagingen. Daarnaast is hij vooral bezig met problemen op het gebied van compliance en met issues zoals het beschermen van al dan niet gevoelige informatie. Bestuurders hebben ook simpelweg de tijd niet om zich te verdiepen in de vraag op welke manier moderne IT kan helpen hun doelstellingen te realiseren. IT blijft in hun visie toch vooral een afdeling die met dure en ingewikkelde technologieën de administratieve processen ondersteunt. 

Bindende factor cio en ceo

Cio's vinden dat een achterhaalde visie. In hun ogen gaat moderne IT helemaal niet meer over techniek, maar over het bieden van toepasbaarheid en toegevoegde waarde voor de organisatie. Moderne IT heeft dus juist alles in zich om als motor te fungeren voor innovatie. Het topmanagement en de cio staan echter verder van elkaar dan ooit, gescheiden door onder andere tablets, smartphones, apps, cloud en social media. Terwijl dit nu juist de bindende factoren moeten zijn. Dit is ook één van de uitkomsten van wereldwijd onderzoek onder cio’s op initiatief van CA Technologies.

Te weinig ict-kennis

De resultaten van het onderzoek liegen er niet om: veel cio’s voelen zich niet gehoord door het topmanagement. Meest in het oog springend is dat maar liefst 77 procent van de cio’s vindt dat hun bestuurders veel te weinig van IT afweten en dat ze daarmee de groei, efficiency en concurrentiepositie van de organisatie in gevaar brengen. Ze beschouwen IT niet als de motor voor het behalen van hun doelstellingen, meent de helft. 23 procent denkt zelfs dat topmanagers geen flauw idee hebben van de impact die nieuwe technologie op de organisatie kan hebben.

Generatiekloof

Geen fraaie rapportcijfers van de cio’s voor hun bestuurders dus. De resultaten zijn toch enigszins verbazingwekkend, aangezien het topmanagement in deze turbulente tijden alle zeilen moet bijzetten om hun organisatie te laten overleven. Er lijkt een generatiekloof tussen IT en topmanagement te zijn ontstaan. Veel topmanagers studeerden af in de jaren 80 van de vorige eeuw. Sindsdien heeft informatietechnologie een duizelingwekkende ontwikkeling doorgemaakt. Het is op zich dus wel te verklaren waarom de kennis van veel topbestuurders op het gebied van IT niet up-to-date is. 

Onderscheiden met moderne IT

Aan de andere kant is er de nieuwe en moderne cio, die zich niet meer richt op techniek, maar op het slim gebruiken van informatie, procesinnovatie, customer experience en het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen. Moderne cio's delen informatie via sociale media. Ze slaan hun persoonlijke informatie op in de cloud, zodat ze er altijd en overal bij kunnen. Ze gebruiken apps en internetapplicaties. Gelijktijdig vragen ze zich af hoe ze de topbestuurders kunnen overtuigen van het feit dat moderne IT kan zorgen voor onderscheidend vermogen van de organisatie. Dat blijkt in de praktijk heel erg lastig. Topmanagers zijn niet overtuigd dat smartphones, iPads en Facebook iets voor hun organisatie kunnen betekenen. 

Er zijn volop kansen

Tweespalt in het denken over techniek ten behoeve van het ondernemingsproces is niet nieuw. Nog maar kort geleden verweten bestuurders hun cio’s dat ze te weinig toegevoegde waarde en innoverende impulsen leverden. Nu is het de cio die de topmanager verwijt te weinig van IT te weten en zo de kansen die de moderne technologie biedt niet te benutten – met alle gevolgen van dien voor de organisatie. Een opvallende kentering in de verhouding tussen bestuurders en cio’s. Desondanks zijn er voor de cio volop kansen om wél toegang tot de ceo te krijgen. 

Zo wil de nieuwe generatie cio’s graag met marketeers en salesmensen sparren over het gebruik van nieuwe coole technologie. Hij wil samen met hen apps en nieuwe businessmodellen ontwikkelen. Met bescheiden budgetten kunnen zeer aansprekende apps worden gebouwd die laten zien wat moderne IT voor de business kan betekenen. Hier willen ze niet alleen klanten versteld van doen staan, maar juist ook de eigen organisatie. 

Nieuwe manier van samenwerken

Een paar van dit soort concrete voorbeelden zal in veel gevallen voldoende zijn om marketing en sales te overtuigen van de kwaliteiten van de eigen IT-afdeling. Dat zou wel eens de beste manier kunnen zijn om ook het topmanagement te overtuigen van de mogelijkheden die moderne IT te bieden heeft. Als de business zelf aangeeft hoe nuttig de nieuwe manier van samenwerken met IT is, dan zal dit na verloop van enige tijd zijn impact op deceo niet missen. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over de auteur: 
Dit artikel is geschreven door Podiumauteur Marco van Lieverloo, Country Manager Nederland bij CA Technologies

Over het Podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.