Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Skydreams # 17 (17)

Groei: 914%
Wie: Luis Verbakel en Mark Feenstra
Wat: offertesites
Omzet: "undisclosed"

Luis Verbakel en Mark Feenstra specialiseren zich in een bijzonder soort vergelijkingssites: die waar offertes uit voortvloeien voor klussen in en om het huis. Tik adres en opdracht in op schildernet.nl, stukadooroffertes.nl of verhuisoffertes.com, en aan de andere kant mogen de aannemers en loodgieters offreren.

Fee per klus

Net volwassen waren ze, toen Verbakel en Feenstra in 2002 hun eerste website koerierzoeker.nl begonnen, waar koeriersdiensten een plekje op de virtuele kaart konden kopen. Zoals bedrijven tegenwoordig vinden dat ze ‘iets’ moeten doen met social media, zo wilden organisaties in die tijd het internet maar eens op. Stap één: vindbaar zijn, en die vindbaarheid boden Verbakel en Feenstra.

“Tijdens onze studie hebben we het aanbod uitgebreid, zodat bijvoorbeeld ook advocaten en rijscholen zich online konden presenteren”, vertelt Verbakel. “Maar op een gegeven moment vroegen bedrijven aan ons: wat krijgen we er eigenlijk voor terug?” Goede vraag, zo vonden ook Verbakel en Feenstra, dus ontwikkelde het duo gaandeweg een nieuw businessmodel rond de generatie van leads. Er werd nog even gekeken naar de reisbranche, er werd een tijdje gedacht aan een datingsite, maar uiteindelijk werd besloten de focus te leggen op klussen rond huis en tuin.

Verhuisoffertes

De eerste website draaide om verhuisoffertes, daarna werd het aanbod gestaag uitgebreid. Dat werd gedaan onder de naam SkyDreams, een nieuwe entiteit die het tweetal na de afgeronde studies oprichtte. Inmiddels vallen onder dit bedrijf tientallen websites, waar consumenten offertes (maximaal zes) kunnen aanvragen rond thema’s variërend van airco’s tot zonwering. Aan de ‘achterkant’ van deze websites bevinden zich 1400 mkb-bedrijven, waarvan 1100 in Nederland, die zich zo kunnen profileren naar de potentiële klant.

Contact essentieel

Een goed contact met de aangesloten bedrijven is essentieel voor het bemiddelingsmodel van SkyDreams, zegt Verbakel: “Je moet hun vertrouwen winnen. Ze zijn gewend om via-via klussen te krijgen, wij moeten ze uitleggen dat internet nieuwe kansen biedt.” Om nieuwe mkb-bedrijven over te halen zich aan te sluiten krijgen ze de eerste paar offerteaanvragen gratis, daarna moet een fee worden betaald.

Buitenland

Het is een model dat ook in het buitenland werkt: in Engeland en België heeft men al kennisgemaakt met de offertewebsites van SkyDreams. Over de grenzen ziet Verbakel ook de meeste groeikansen, al is in Nederland de volgende stap in de ontwikkeling van SkyDreams al ingezet, met de lancering van diverse websites die in eerste instantie als doel hebben de consument te informeren. Op schilder-weetjes.nl leer je bijvoorbeeld alles over schilderen, daarnaast kan je er toevallig meteen een schilderofferte aanvragen. “We worden hierdoor naast offertebemiddelaar ook salesvertegenwoordiger”, verklaart Verbakel. “Zo hopen we mensen in een vroeg stadium aan onze diensten te binden.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.