Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Service2Media #10 (1)

Groei: 1425 %
Wie: Geert Kolthof, Peter Broekroelofs en Marcel Roorda
Wat: mobiele software
Omzet: 'geven we niet vrij'

De oprichters van Service2Media stonden bij CMG aan de wieg van SMS, toen weinigen daar de potentie van inzagen. Ze lieten uiteindelijk een bedrijf achter zich met 350 miljoen euro omzet. Zo’n avontuur zou zich best kunnen herhalen met hun eigen startup. Vanaf 2005 zet Service2Media in op mobiele apps, ook al was het lang voer voor early adopters.

Brede acceptatie

Tegenwoordig hoef je niemand meer uit te leggen wat een iPhone-app is, de slimme telefoon van Apple gaf mobiele software vleugels en daarmee de omzet van Geert Kolthof en de zijnen. Inmiddels heeft Service2Media een platform gebouwd waarmee software voor alle smartphones kan worden ontwikkeld en in de lucht kan worden gehouden. De voorgeschiedenis van het bedrijf onderscheidt Service2Media van de cowboys die ook actief zijn in de app-markt: bij CMG en diens grote klanten werd altijd degelijk gedacht, vanuit waardecreatie en schaalbaarheid. Iedereen kan een appje via de winkels van Apple en Android aanbieden, maar hoe houd je tientallen apps voor de handvol besturingssystemen draaiend en up to date, schaalbaar en betaalbaar? Precies: dan ben je er niet meer met een student die appjes bouwt.

Goed businessmodel

De technologie – het App Lifecylce Platform – geeft Kolthof in licentie, maar hij houdt ook applicaties in de lucht voor klanten en levert adviesdiensten. “Zo deden we het met de SMS-centrales bij CMG ook, en het blijkt opnieuw een goed businessmodel.” Inmiddels werkt Service2Media met 85 man, verdeeld over een stevige R&D afdeling in Enschede en kantoren in Londen, San Francisco, Madrid en Dubai (‘Daar is ook een goede markt voor mobiele applicaties’). Klanten zijn mediabedrijven van Reed Elsevier tot CNN en de Telegraaf, maar ook banken als de Rabobank en railvervoerder NS. “We werken graag met A-merken. Zo krijgen we sneller de naamsbekendheid, bekendheid die we hard nodig hebben om goede mensen aan te nemen.”

Gartner is fan

Analistenbureau Gartner nam Service2Media een paar maanden geleden nog op in het magic quadrant tussen de aanbieders van mobile consumer applications platforms. Een toonaangevende partij dus, al zijn de Nederlanders nog wel klein vergeleken met hun concurrenten en zullen ze snel aan hun internationale dekking moeten werken. Maar dat gebeurt ook. In Barcelona opende onlangs een kantoor, volgend jaar is New York aan de beurt, en de expansie verloopt deels via partners. De financiering van de groei is voorlopig binnen: afgelopen juni haalde het bedrijf 10 miljoen dollar op bij de Nederlandse durfkapitalisten Newion en Prime Ventures. Uit die valuta spreekt al de ambitie van Kolthof c.s.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hieronder legt Service2Media uit wat het doet: