Groei: 427%
Wie: Victor Straatman en Jasper Verbunt
Wat: internetbureau
Omzet: 1,3 miljoen euro
Jasper Verbunt studeerde als industrieel ontwerper af aan de TU Delft met de scriptie 'Klantenservice op internet'. Na een periode waarin hij brand-manager bij Unilever was, kon hij het ondernemen toch niet laten. Toen Victor Straatman hem polste om samen een internetbureau te beginnen, liet hij Slim-Fast snel achter zich. In ruil voor Redkiwi, dat inmiddels 28 man op de loonlijst heeft staan.
Persoonlijk
Succes is ook bij Redkiwi te danken aan het bovenaan stellen van de wens van de klant, zeggen de oprichters. "Dat pakken we heel persoonlijk aan. Zo sturen we bijvoorbeeld handgeschreven ansichtkaartjes als we ergens op gesprek zijn geweest. Dat levert leuke reacties op. Ook via mond tot mond reclame winnen we veel nieuwe klanten." Het werkt ook mee dat Straatman en Verbunt ambitieus zijn, zegt Straatman: "De lat hoog leggen en groot durven denken. Vanuit die gedachte hebben we een zeer professioneel en servicegericht internetbureau opgezet, waar veel ondernemers in Nederland op zaten te wachten." Want dat is de focus bij Redkiwi: het MKB en niets anders.
Gecontroleerde groei
"Redkiwi is vanaf de start volledig autonoom gegroeid. Dus eerst geld verdienen en dan pas uitgeven. Het grote voordeel van deze manier van groeien is dat je als ondernemer heel kostenbewust blijft. De groei wordt door beperktere middelen natuurlijk enigszins geremd, maar het voordeel is dat de groei zelf meer gecontroleerd verloopt. Wij vinden het zelf een prettige manier van ondernemen."
Netwerk uitrollen
De MKB-focus brengt met zich mee dat Redkiwi lokaal werkt. Een tweede katoor in Amsterdam ging vorig jaar open, en er zitten er meer in de planning. "Wij gaan dichter bij onze klanten zitten en lokaal marktaandeel vergroten. Onze nieuwe vestiging in Amsterdam is een succes en dat succes willen we graag herhalen in andere steden in Nederland," aldus Straatman.
R