Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ning verandert businessmodel

Het zelfbouw sociale netwerk Ning verandert zijn verdienmodel naar betaald.

Onderwijsinstellingen blijven via een omweg gratis gebruik kunnen maken van het zelfbouwnetwerk. De rest van de gebruikers moet wel gaan betalen.
Na de aanstelling van de nieuwe ceo Jason Rosenthal kwam voor Ning-gebruikers snel de mededeling dat ze twee keuzes hadden: betalen of vertrekken. Een strop voor veel gebruikers van de gratis versie van de de sociale netwerktool. Vooral in onderwijsland kwam de klap hard aan. Veel educatieve instellingen wilden hun zelf opgebouwde sociale netwerken vol waardevolle contacten niet kwijt, maar zagen ook geen mogelijkheid om te betalen.
Ning komt die groep in samenwerking met educatieve boekenuitgever Pearson tegemoet. Pearson gaat Ning Mini, de goedkoopste versie van het sociale netwerk (2,95 dollar per maand), sponsoren. Educatieve instellingen die aanspraak willen maken op de sponsorregeling kunnen een aanvraag indienen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Betalen
Andere gebruikers van Ning moeten sowieso gaan betalen. De goedkoopste versie is Ning Mini, met zeer beperkte opties. Voor wie iets meer invloed wil hebben op zijn eigen sociale netwerk komt al snel uit bij het Ning Plus pakket van 20 dollar per maand (of 200 dollar per jaar). De vraag is of veel gebruikers hun eigen Ning-netwerk willen handhaven voor dat bedrag. Eerder was een gebruiker 10 dollar per maand kwijt om Ning op een eigen domein te hosten.

Boven Ning Plus is er nog een professionele variant beschikbaar. Dat Ning Pro heeft nog meer opties en kost 50 dollar per maand, of 500 dollar per jaar. Gebruikers moeten vanaf 20 juli gaan betalen.