Groei: 599 %
Wie: Bert Haenen, Martijn Huisman en Onno Pistorius
Wat: software voor klantcontact
Omzet: vertrouwelijk
Bert Haenen, Martijn Huisman en Onno Pistorius, allemaal actief in de IT, zagen dat bedrijven steeds meer eisen gingen stellen aan klantencontactcentra, in jargon customer service centers. De prijzen moesten omlaag, het niveau van de diensten omhoog. Als Morphis gingen ze aan de slag om met software het proces binnen de contactcentra te optimaliseren.
Processrunner
Het volledig in eigen huis ontwikkelde product, ProcessRunner, gaat inmiddels als een speer. Morphis, dat actief is in Engeland, Nederland en België, heeft in eigen land energiebedrijven als Essent en Delta als klant, maar Haenen c.s. willen ook in Duitsland energiebedrijven aansluiten. Ook hebben ze grote ambities om de overheid als klantengroep te binden. De verzekeringsbranche is een logische volgende stap, omdat ook daar de klantenservice een speerpunt is.
Weten wat je wil
Wat de absolute succesfactoren zijn? "We weten precies wat we willen: de beste software maken voor het afhandelen van klantprocessen. We werken bovendien met de beste mensen (als we die niet kunnen aannemen, huren we ze in), en tenslotte hebben we de tijd mee: customer proces management is een trend."
Juist nu: klanten tevreden houden
De crisis lijkt geen vat te hebben op Morphis. "Dit heeft enerzijds te maken met het groeipad dat Morphis is ingeslagen en is dus een resultaat van de inspanningen van de jaren ervoor. Anderzijds biedt de crisis ons ook juist perspectief, omdat veel bedrijven juist nu focussen op het tevreden houden van klanten tegen lage kosten. En dat is precies wat onze software doet," verklaart Haenen. "De financiële groei hebben we bereikt doordat in korte tijd grote spelers uit de energie- en verzekeringssector ons het vertrouwen hebben gegeven om onze software in te zetten voor hun bedrijfskritische klantprocessen. Als je dat een paar keer doet bij grote klanten die tevreden zijn, dan gaat het balletje snel rollen."
Geen ego's, geen politiek
Gelukkig wordt het makkelijker goede mensen aan te nemen, naarmate Morphis aan naamsbekendheid wint. Want dat de business staat of valt met de mensen, daarvan blijkt Haenen overtuigd: "Wij benutten de volle 100 procent van de menselijke capaciteit die we aan Morphis' medewerkers tot onze beschikking hebben. Omdat we precies weten waar we naartoe willen, en we geen ruimte bieden aan ego’s en politiek, werken we zonder verspilde energie aan het doel dat we met Morphis nastreven."