Groei: 750%
Wie: Alex Goldblum en Bart Oskam
Wat: Glasvezelverbindingen
Omzet: 43,5 miljoen
Twentenaar Dik Wessels is behalve bouwmiljardair ook glasvezelbaron. Naast Reggefiber heeft hij Eurofiber als tak voor de zakelijke markt. Eind jaren negentig ontstond het bedrijf, met Alex Goldblum als leidinggevende en temidden van de toenmalige glasvezelbonanza.
Markt explodeert
Inmiddels heeft Eurofiber buiten KPN – aandeelhouder in 'half-zuster' Reggefiber – nauwelijks concurrenten, terwijl de markt explodeert: cloud computing, video, het zijn allemaal nieuwe ontwikkelingen die capaciteit vréten. De aanloopverliezen zijn achter de rug. Wat heet: bij een forse omzet en met 135 medewerkers boekte Eurofiber een nettoresultaat van 12,3 miljoen euro. Daar staat overigens wel voor 163 miljoen aan vreemd vermogen tegenover – de investeringen in het netwerk en een paar overnames zijn kostbaar geweest, maar betalen zich uit in een voorhoedepositie.
Fijnmazig netwerk
De telecom- en internetaanbieders die bedrijfsterreinen bedienen, zijn namelijk vrijwel allemaal klant. “Wij hebben een behoorlijk fijnmazig netwerk waarmee we 100 bedrijfsterreinen bereiken. Als je bedenkt dat er 20.000 zakelijke locaties zijn, begrijp je dat er nog behoorlijk wat te doen is”, zegt Eurofiberdirecteur Alex Goldblum. In Nederland, maar ook in Begië en Duitsland kan hij daardoor nog wel even doorgroeien. Een opsteker is de deal die Eurofiber vorig jaar sloot met Vodafone. Niet alleen 'verglaast' Eurofiber alle verbindingen tussen de masten van de mobiele telecommer, de Britten gaan ook via Eurofiber de markt voor vaste zakelijke verbindingen op.