Groei: 1396 %
Wie: Marc Muller
Wat: Leads voor vrijetijdsbesteding
Omzet: 20,2 miljoen euro
Emesa is het bedrijf achter sites als het in 2006 gelanceerde vakantieveilingen.nl en Actievandedag.nl. Bezoekers kunnen bieden op weekendjes weg, zonvakanties of een bungalowovernachting. Zeker sinds 2009 liep het storm en Emesa is met afstand marktleider in zijn segment. Alleen al in de eerste helft van 2011 boekten 1,9 miljoen mensen via Vakantieveilingen.nl. Marc Muller: "Ook in economisch mindere tijden wil de consument er graag even tussenuit, maar dan moet het wel een ‘goede deal’ zijn. Vooral met onze titels VakantieVeilingen.nl en ActievandeDag.nl lukt het ons steeds beter om de consument te bereiken en te laten weten dat er bij ons een ‘goede deal’ kan worden geboekt."
Veilingtechniek
Wat Emesa, dat 125 werknemers in dienst heeft, anders maakt dan zijn concurrenten? Emesa weet precies wat een arrangement voor consumenten aantrekkelijk maakt en weet hoe zij zo'n arrangement moet presenteren, zegt Muller. Tegelijk is Emesa kind aan huis bij de touroperators, reisorganisaties, horecaketens en evenementorganisatoren die de leisuremarkt verdelen. "We zijn ook de expert in prijsvorming, zowel in aanbiedingen met een vaste prijs als in veilingen. We hebben verstand van de veilingtechniek en weten wat klanten willen, wat hun koopgedrag is, wat hun behoeften zijn. Het succes van de veiling scharniert op technologie, data-analyse en klantkennis."
Oakley Capital
In maart 2011 verschafte de Britse investeringsmaatschappij Oakley Capital vers groeikapitaal en verwierf het meteen een meerderheidsbelang in Emesa – de directie houdt een minderheid in handen. De kapitaalinjectie stelt hen in staat de veilingsite binnen Europa te exporteren, als eerste naar Duitsland. Het bedrijf veilt daar nu onder de naam Aladoo reis- en vrijetijdsarrangementen.
Engeland
"Na Duitsland zien we ook Groot-Brittannië als beoogde markt.," zegt Muller. Zowel Duitsland als Groot-Brittannië zijn grote markten, met vier à vijf keer zoveel inwoners als Nederland. Bovendien lijken de structuur van de reismarkt en het koopgedrag op die van Nederland. "We verwachten om de zes maanden een nieuwe markt te betreden, maar als het nodig is zullen we langer de tijd nemen, tot een jaar, om een land volledig operationeel te krijgen."