De Nederlandse hotelboeksite Easytobook wordt verkocht aan Travix, onderdeel van de reisgigant BCD. Daarmee levert weer een snelgroeiende Fast50-bedrijf zijn zelfstandigheid in. In ruil voor nog snellere groei?
Een verkoopprijs is niet bekendgemaakt bij de deal. EasyToBook begon in 2004 en heeft na een razendsnelle groei een (boekings)omzet van rond de 100 million euro per jaar, een volume in 2012 al zou moeten verdubbelen. EasyToBook heeft 65 werknemers en vestigingen in Zwitserland Nederland en Israël, vanwaaruit de ontwikkeling grotendeels wordt gedaan.
Twinfield, Emesa, Fonq
Eerder dit jaar zochten webwarenhuis Fonq, Online boekhouder Twinfield en Emesa, met vakantieveilingen een branchegenoot van Easytobook, al een nieuwe eigenaar. Alle bedrijven draaiden als een tierelier en stonden vorig jaar in de Deloitte Technology Fast50 van snelgroeiende techbedrijven. Allen kozen ervoor om onder de vleugels van een grotere partij door te groeien. Twinfield verkocht zichzelf aan Wolters Kluwer, Fonq deed de meerderheid van zijn aandelen over aan Wehkamp-eigenaar RFS Holland en Emesa zocht zijn heil bij een Britse financier.
Combi met Vliegwinkel en BudgetAir
Bij Easytobook zijn het oprichters Michal Hubschman en Omri Amir die een groeiversnelling verwachten dankzij de combinatie met Travix. De toegang tot de hotelkamers in grote wereldsteden die Easytobook biedt, zu mooi te combineren zijn met de vlieg- en pakketreizen die Travix verkoopt.
Travix is sinds mei de nieuwe naam voor de online activiteiten van BCD Holdings, een conglomeraat van reisbedrijven dat is opgebouwd door John Fentener van Vlissingen en een omzet draait van ongeveer een miljard dollar. In Nederland is BCD aanwezig met onder meer Vliegwinkel.nl en BudgetAir.
Wereldbedrijf
EasyToBook.com is vanaf het begin in 2004 een wereldbedrijf. Opgericht in Amsterdam door Michal Hubschmann en Omri Amir, met hoofdkantoor in Zwitserland, R&D in Israël, en onderhoud, marketing en klantenservice in Amsterdam. “Er stond elke week wel een nieuwe partij op in onze branche,” zei chief marketing officer Wouter Blok, eerder tegen TechBusiness, “maar wij hadden een grote focus op relevante informatie. Dat levert verkeer op, en zo word je aantrekkelijk voor de hotels.”
Steden
EasyToBook.com concentreerde zich daarbij op steden. "We gaan heel ver om een stad zo goed mogelijk uit te lichten in onze site. Content, authoriteit, vindbaarheid, prijs en conversie gaan hierbij samen."Lang beperkte Easytobook zich tot Amsterdamse hotels, Barcelona en Rome volgden pas in 2007 en vanaf mei 2008 begon de uitbreiding in metropolen als Londen en New York.
Lees ook:
Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.