Groei: 1549%
Wie: Mohamed Abarkan en Jeroen Kramer
Wat: affiliate netwerk
Omzet: 'tussen 1 en 5 miljoen'
Het Amsterdamse Digimo Media is specialist in het genereren van online sales en leads en beheert daarvoor, net als mede Fast50-lid Clansman, een affiliate netwerk. Bovendien heeft het een e-maildatabase met achttien miljoen profielen. Adquick heeft oprichter Mohamed Abarkan zijn netwerk gedoopt, en hij bereikt er voor adverteerders massa's potentiële klanten mee. Sinds dit jaar heeft hij een zware algemeen directeur aangesteld: Jeroen Kramer, ooit oprichter en directeur van TradeDoubler Nederland. "Digimo heeft zich altijd onderscheiden door out-of-the-box denken," zegt Kramer. "Als wij een campagne moeten uitvoeren voor een advertiser, willen wij dat alleen maar als het op onze manier mag. We testen eerst verschillende uitingen, pas als dat succesvol is, rollen we uit. Door dit strikte beleid hebben wij vrijwel altijd succesvolle campagnes in de markt gezet." Nee durven zeggen, hoe groot een adverteerder ook is, dat is de sleutel van Digimo's succes.
Eenmanszaak
De grootste bottleneck voor groei was eigenlijk het feit dat Digimo Media als organisatie nog flink achterliep op de omzetontwikkelingen, stelt Kramer. "De backoffice was nog totaal niet geprofessionaliseerd. We waren tot einde 2010 eigenlijk een veredelde eenmanszaak, ondanks het feit dat er toen al negen mensen werkten." Kramer is aangetrokken om de boel te stroomlijnen. "Inmiddels hebben we het personeelsbestand meer dan verdubbeld, tot twintig werknemers. Dat ging gepaard met meer overhead, maar dat was echt een noodzakelijk kwaad. Zo waren alle basisvereisten op orde, waardoor we ook dit jaar flink zijn blijven groeien."
Investeren in systeem
De taakverdeling is helder: Abarkan is de aanjager en het creatieve brein, de ondernemer die zorgt voor de nieuwe kansen en de snelle groei. "Ik ben de manager, degene die ervoor zorgt dat het bedrijf verder kan professionaliseren, waardoor die snelle groei ook kan worden beheerd en beheerst," aldus Kramer. Dit jaar verdubbelt de omzet van Digimo, mede dankzij Adquick. "Dat systeem willen we verder ontwikkelen, daarvoor hebben we veel investeringsbudget opzij gelegd." De groei zal in Nederland ook volgend jaar doordenderen, in een markt die overigens volgens Kramer niet meer zal uitdijen. Daarnaast wil hij voet aan de grond krijgen in Duitsland en België. "Dat kan ook een mooie brug zijn voor Scandinavië en Oost-Europa (via Duitsland) en Frankrijk en Zuid-Europa (via België). Maar zover willen wij nog niet denken. Het zal al een prestatie op zich zijn als we erin slagen om eerst voet aan de grond te krijgen in deze twee landen."