Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Biometrische technologie steeds normaler

In 2009 introduceerde Schiphol als eerste luchthaven ter wereld de irisscan voor veelvliegers. Inmiddels is biometrische identificatie, waarbij iemands identiteit wordt vastgesteld op basis van onvervreemdbare lichamelijke kenmerken, veel verder ingeburgerd.

Irisscanners zijn nog behoorlijk kostbaar, maar andere vormen van biometrie – vooral de vingerafdruk – kunnen concurreren met ‘traditionele’ identificatiemethodes zoals het pasje of de pincode. Voor bedrijven in industrieën waar wordt gewerkt met gevoelige informatie of kostbare technologieën is dat een uitkomst. Een pasje wisselt eenvoudig van eigenaar, maar een biometrische scanner houd je niet voor de gek. Het is een koud kunstje om per afdeling of zelfs per apparaat toegang te verlenen of te ontzeggen.

Strafblad

Het Britse bedrijf Simeio ontwikkelde een mobiele vingerafdrukscanner die in Engeland populair is onder bouwbedrijven. Het apparaat lijkt op de mobiele pinpaslezer die in de horeca veel gebruikt wordt. Doordat de handset is uitgerust met gps kan niet alleen iemands identiteit worden vastgesteld, maar meteen worden vastgelegd waar deze persoon zich op dat moment bevindt.
De Amerikaanse politie maakt sinds kort gebruik van het Mobile Offender Recognition and Information System (MORIS) van B12 Technologies om op eenvoudige wijze het strafblad van een verdachte te checken. Het MORIS-apparaat ziet eruit als een Polaroidcamera. De camera kan mensen identificeren aan de hand van hun iris, gezicht of vingerafdruk. Vervolgens wordt via een app op een iPhone of Android-smartphone gecontroleerd of de verdachte staat geregistreerd in een beveiligde database van veroordeelde criminelen.

Consumentenmarkt

Biometrie heeft ook zijn intrede gedaan in de consumentenmarkt. Er zijn al laptops op de markt met biometrische beveiliging. De Sony Vaio BX heeft bijvoorbeeld een ingebouwde vingerafdrukscanner. De Android-app Visidon Applock beveiligt een smartphone met gezichtsherkenning en met de Apple-app FaceCash kun je via mobiel internet betalingen doen. Een blik in de camera van de iPhone volstaat. Het bedrijf NCR Corp, producent van betalingssystemen en kassa’s, kondigde onlangs aan dat het pinautomaten gaat maken met een vingerafdrukscanner.

Big Brother

Niet iedereen is even enthousiast over de opmars van biometrics. Voor sommigen heeft de techniek een hoge Big Brother-gehalte. Op een conferentie over beveiligingstechnieken die week in Las Vegas wordt gehouden (Black Hat) lieten onderzoekers van de Amerikaanse Carnegie Mellon University zien hoe gemakkelijk het is om gevoelige informatie over personen te achterhalen. De onderzoekers lieten simpele gezichtsherkenningssoftware (zoals die bijvoorbeeld ook door het programma Image search  wordt gebruikt) los op de profielfoto’s van bezoekers van een datingsite. Door de foto’s van deze (anonieme) daters te vergelijken met foto’s op andere social media websites konden ze met een paar klikken hun echte identiteit vaststellen De onderzoekers slaagden er zelfs in om deze truc live uit te voeren, door gezichtsherkenningssoftware te combineren met een augmented reality app voor smartphones.

Google+

Niet geheel toevallig is Carnegie Mellon University de bakermat van het bedrijf Pitt Patt, dat systemen ontwikkelt voor gezichtsherkenning. De software van Pitt Patt kan zelfs gezichten herkennen in bewegende beelden. Eind juli werd Pitt Patt ingelijfd door Google. Wat Google precies gaat doen met Pitt Patt-technologie is nog onduidelijk, maar de mogelijkheden zijn eindeloos. Het zou bijvoorbeeld gezichtsherkenning kunnen integreren in Google+, waardoor het sociale netwerken in kaart kan brengen simpelweg door de foto’s te analyseren die gebruikers met elkaar delen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ongetwijfeld is dat reden tot zorg voor mensen die zich eerder kwaad maakten over de privacyschendingen in Google Buzz en Google Wave. Facebook raakte onlangs in opspraak nadat het een veel minder geavanceerde vorm van gezichtsherkenning losliet op zijn netwerk. In een poging kritiek voor te zien, verkondigde Google-baas Eric Schmidt nog ruim voor de aankoop van Pitt Patt dat zijn bedrijf niet van plan is om gezichtsherkenning toe te passen. Hij noemde de techniek zelfs ‘creepy’. Blijft de vraag wat Google dan wil met de kennis van Pitt Patt. Kritische Googlewatchers zijn er niet gerust op.

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.