Groei: 1324%
Wie: Kees Verpalen
Wat: vergelijkiingssite
Omzet: 4,5 miljoen euro
"We willen graag de grootste shoppingsite in Nederand en Vlaanderen worden," zegt Kees Verpalen, de man achter Beslist.nl. De naam van zijn website zal bij de vele online winkelende consumenten bekend zijn. Verpalen lijkt dus al aardig op weg.
CTR maal CPC
Zijn succesformule klinkt als een lesje in online sales: "Omzet = bezoekers maal CTR maal CPC." Voor de leek: het succes van Beslist.nl hangt af van hoeveel mensen er komen kijken, hoeveel procent via Besist uiteindelijk ergens een aankoop doet (de click through rate) en natuurlijk hoeveel commissie Verpalen voor die transacvie vangt, ofwel de cost per click die hij in rekening brengt aan de verkopers."We focussen sterk op die drie elementen: Marketing concentreert zich erop steeds meer bezoekers naar de site te lokken, de afdeling Techniek en Content zorgen ervoor dat de activiteit per bezoeker (CTR) steeds verder toeneemt. Sales is ervoor om de CPC te laten stijgen." Helder? Helder.
Concurrenten
Wij zeggen: Beslist, u zal zeggen: Kieskeurig. Of Kelkoo, of Alatest. Inderdaad, het wemelt van de vergelijkingssites. Concurrentie heeft Verpalen dus genoeg. "Maar ik denk dat wij een duidelijke strategie neerzetten waar we ons aan houden. Ik zie bij onze concurrenten dat ze regelmatig het roer weer omgooien naar een andere kant. Soms vanwege wisselingen van de wacht, soms ingegeven door ‘paniekvoetbal’. Binnenkort start Beslist.nl met een winkelmandje, zodat de bezoeker bestellingen kan plaatsen bij meerdere webshops tegelijkertijd en deze producten in 1 keer kan afrekenen. "Het ultieme one-stop-shopping dus, want op Beslist.nl vind je alle webshops van Nederland."
Naamsbekendheid
Toch beaamt ook Verpalen: Kieskeurig is een grotere naam dan Besist.nl. "Ons grootste probleem van dit moment is onze naamsbekendheid. De fundering van de ondermening staat goed; we hebben een stabiele organisatie en een goed product voor consumenten, maar missen de middelen om beslist.nl een ‘household name’ te maken in Nederland." En dit is wel nodig om van beslist.nl de echte nummer 1 van Nederland te maken. "We zijn op dit moment dan ook op zoek naar een of meerdere investeerders."