Het is een veel voorkomende ergernis. Wie een onderwerp intikt bij Google krijgt meestal duizenden links aangeboden. Vele zoekmachines proberen daarom wat orde in de chaos te scheppen en relevantie te bieden. De internetgebruiker staat er niet echt op te wachten, zo blijkt. Want Google is voorlopig onverslaanbaar.
De mannen achter het nieuwe 2.0 online platform Swigle waren dan ook nooit van plan de strijd met Google rechtstreeks aan te gaan. “Dat is onmogelijk”, stelt Theo Kampschreur, zakelijk leider van het Swigle-team.” Alleen al voor het creëren van een nieuwe zoekmachine heb je honderden programmeurs nodig.”
Het team, dat voor het grootste gedeelte bestaat uit de oprichters van Sugababes en Superdudes, besloot iets anders op te zetten. Swigle is een platform waarop gebruikers zelf een ‘swigle’ rond een onderwerp kunnen opzetten. Deze minisites kunnen ze vervolgens zelf vullen met links naar interessante berichten, video’s en andere content. Alle gebruikers met een profiel kunnen vervolgens met de swigle aan de slag door hun eigen content te delen, vragen te stellen enzovoort. Zo moeten minisites ontstaan die alle interessante dan wel leuke informatie rond een bepaald thema bij elkaar brengen, en waar geïnteresseerden met elkaar in contact kunnen komen.
Wiki
Een wiki-idee dus eigenlijk. Maar Kampschreur benadrukt dat Swigle géén alternatief voor online encyclopedie Wikipedia is: “We wilden iets bouwen waar mensen mee aan de slag kunnen, maar dat toegankelijker is dan Wikipedia. Op Swigle kunnen mensen die geen specifieke kennis over het onderwerp hebben toch een bijdrage leveren door te linken naar iets leuks of een vraag te stellen in het forum. Wikipedia is toch meer bedoeld voor mensen die het gewend zijn om essays te schrijven.”
Hoewel Swigle in zekere zin een alternatief voor Google-zoekopdrachten biedt, is het geenszins de bedoeling om de bijna-monopolist te vervangen. Sterker, Swigle leunt zwaar op Google’s functionaliteiten. Zo komt tot nu toe zeventig procent van de bezoekers via de zoekmachine op een Swigle uit en vormt Google Adsense de belangrijkste post in het verdienmodel.
Verdienmodel
Kampschreurs is al wel bezig met de andere commerciële mogelijkheden die het platform biedt. “Het voordeel dat wij hebben voor Adsense is dat wij natuurlijk supergespecialiseerde pagina’s hebben die helemaal over één onderwerp gaan. Dat voordeel willen we ook aan particulieren en bedrijven gaan bieden. Als een soort marktplaats kunnen gebruikers in de toekomst een advertentie kopen op een bepaalde Swigle.” Daarnaast is het Swigle-platform eenvoudig om te zetten naar een intranet-setting. “Bedrijven hebben er baat bij als de medewerkers op eenvoudige wijze kennis met elkaar kunnen delen. En ook uitgevers zouden de Swigle-omgeving voor eigen doeleinden kunnen gebruiken.”
Swigle is in september gelanceerd en is dus nog klein. “We hebben nu 400 Swigles en zo’n 600 bezoekers per dag. Dat moet natuurlijk omhoog, maar wij verwachten dat dat, als het voldoende aanslaat, vanzelf gaat. Het kan bij 2.0-sites heel erg hard gaan met het bezoekersaantal.”
Mocht het niet lukken, dan is er nog geen man overboord, aldus Kampschreur. “Het team kan genoeg, wij komen volgende maand alweer met een nieuwe site. Maar wij werken er natuurlijk aan dat Swigle een succes wordt.”
Expansie
En als dat lukt, dan kan het hard gaan met de buitenlandse expansie. Want het is natuurlijk de bedoeling dat Swigle op termijn in de hele wereld gebruikt wordt. De ervaring met Sugababes/Superdudes komt daarbij goed van pas. “Die sites zijn vanaf de zolderkamer verzonnen en steeds verder uitgebreid. De techniek erachter was daarom behoorlijk ingewikkeld en moeilijk in korte tijd te vertalen. Daardoor konden de oprichters niet ingaan op de vele verzoeken vanuit andere landen om het concept te exporteren. Met Swigle hebben we vanaf dag één gewerkt aan overzichtelijke techniek die we in korte tijd kunnen omzetten in een andere voertaal.”