Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Start-up slijt sms-diensten aan bedrijfsleven

Start-up Sendsteps ontwikkelde een sms-tool voor interactieve Powerpointpresentaties. De tool werd gebruikt tijdens Richard Bransons bezoek aan Nederland. Dat zorgde voor onverwachte ontwikkelingen. "Zo'n verhaal betekent een enorme stap voor je imago."

Ondernemers Mike Coumans en zijn compagnon Steven Blom zijn al sinds 2001 actief als ondernemer. Eerst als studentondernemers onder de naam sms-scherm – later SMS2Screen -, een programma waarmee bezoekers van uitgaansgelegenheden sms-jes kunnen sturen die op beeldschermen in dezelfde ruimte worden vertoond.

 

Op zich een prima tool, maar geen unieke innovatie. Ook het stemmen via sms is ontgonnen terrein. Met de toepassingen SMS2vote en SMS2stage hebben de heren echter iets gevonden waarmee zij zich duidelijk onderscheiden van de concurrentie. Hun vinding verrijkt presentaties. Bezoekers aan een event kunnen direct reageren en stemmen op wat een spreker meldt/vraagt. “Stemmen via sms is inderdaad niets nieuws”, beaamt Coumans. “We onderscheiden ons door een volledig geautomatiseerd systeem. Stemmen worden stemmen automatisch geteld en verwerkt in een grafiek of tabel.

 

Powerpoint

Een nog veel beter verkoopargument voor Coumans is dat zijn diensten na download verwerkt worden in Microsoft Powerpoint, het programma dat in het bedrijfsleven en het onderwijs steevast als presentatietool wordt gebruikt. Die aansluiting is niet toevallig: “De tools zijn gebaseerd op wensen van bedrijven die wel wat zagen in ons eerdere sms-systeem.” Sendsteps heeft inmiddels abonnementen verkocht aan de Vrije Universiteit (SMS2vote) en bedrijven als KLM, Atos Origin en Ahold experimenteren met de mogelijkheden.

 

Branson 

Op de Big Improvement Day werd SMS2stage gebruikt tijdens het optreden van Richard Branson. Ook de twee studenten die via het scherm aan de topondernemer vroegen of ze mee mochten naar de inauguratie van Barack Obama – konden hun vraag stellen dankzij de sms-dienst van Coumans en Blom.

 

Imago

Met name het NOS-journaal besteedde aandacht aan dit voorval. Voor Coumans een handig publiciteitsmoment: “Bijzonder veel nieuwe klanten kregen we er niet direct door, maar zo’n verhaal betekent wel een enorme stap voor je imago. Het is stukken makkelijker geworden om uit te leggen wat ons product doet. En voor het publiek lijkt het alsof Branson persoonlijk heeft gekozen voor onze tool. Dat schept vertrouwen.”

 

 

De tools van Sendsteps zijn eenvoudig te vertalen naar andere landen. Met de expansiedrang van het ondernemersduo zit het dan ook wel goed: ze zijn nu bezig met de lancering in België, Duitsland, Groot-Brittannië, Hongkong en China, en hebben zojuist een contract getekend met een franchisenemer in Nieuw-Zeeland. “We willen het liefst alleen met franchisees werken, een uitrol gaat sneller als er iemand ter plekke is om je product te verkopen. Maar we gaan niet wachten tot we hen hebben gevonden. Voorlopig brengen we ons product zelf naar de markt.”