Aan het woord is Rainbow Babies medeoprichter Lucie Broekema. “Wij zijn al in 2002 gestart met het verkopen van kinderkleding via internet, later is daar het bedrukken van kleding bijgekomen. In de Sprout staat dat zij het concept hebben verzonnen en dat is niet zo. Simply Colors heeft ons gekopieerd. Dat was onvermijdelijk. We kunnen de naam beschermen, het concept niet.”
Geen kinnesinne bij Rainbow Babies? “Nee, ik neem geen contact met Sprout op omdat ik de Challenger 50 had willen staan.”
Heeft Simply Colors met franchises in zeven landen het dan niet veel beter gedaan dan Rainbow Babies? “Zij kiezen voor een franchiseconcept, wij doen dat bewust niet. Maar verder wil ik het gevecht niet aangaan wie beter is”, haast Broekema zich te zeggen. Wel geeft ze toe dat haar concurrent sneller de markt verovert.
En de toekomstplannen van de oud-finalist van Sprout Business Boost? “We openen binnenkort onze Engelse website.” Inmiddels levert het kinderkledingbedrijf aan België en Duitsland. In 2006 bedroeg de omzet 1,2 miljoen.
Volgens Simply Colors oprichter Stephanie Dijkstra is de klacht van Rainbow Babies onterecht. “Zij bestaan inderdaad langer dan wij. Sinds 2002 verkopen zij kleurige basic kinderkleding. Maar het bedrukken van kinderbasics, dat doen we al vanaf het begin. Dat heb ik ontwikkeld in 2005. Later is Rainbow Babies ook gaan bedrukken.” Overigens zegt Dijstra dat geen probleem te vinden. “Niemand heeft patent op kleurrijke kleding. Of op het bedrukken van die kleding. Wie succes heeft wordt gezien en soms gekopieerd. Dat hoort erbij.”