Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Reclamemakers met bus door het land

Als ondernemer moet je creatief zijn. Een goed voorbeeld is de ideeënbus, een reclamebureau op wielen. Met een opgepimpte Mercedescamper trekken twee jonge reclamemakers vanaf vandaag door het land.

Artdirector Ralph Kruyssen (30) en copywriter Jaap Langenberg (29) hadden in de zomer van 2005 genoeg van een bestaan als loonslaaf. Ze wilden meer vrijheid om met creatieve oplossingen voor hun klanten te komen. Langenberg: “Je krijgt de drang om te ontsnappen aan de baas, de spelletjes die er gespeeld worden.” Het was tijd voor iets anders.

Mobile office in optima forma

Met zijn tweeën richtten ze het bedrijf De Ideeënbus op. Een reclame- en communicatiebureau dat de klanten zelf opzoekt. Een standplaats is er niet. Wel een rijdend hoofdkantoor. Een opgeknapte Mercedescamper uit 1981 die van alle moderne gemakken is voorzien. Draadloos internet, een douche, toilet, en een brainstormruimte. “Er zijn zelfs bedden voor als we moeten overwerken.”

De belangrijkste reden volgens Langenberg om vanuit een bus te werken is de vrijheid die het creëert. “Als je vrijheid hebt kom je met de beste resultaten. Dan is er meer ruimte voor creativiteit. Door de bus zijn we flexibel. We willen echt letterlijk bij klanten voor de deur parkeren.”

Scherpte

De bestuurders van De Ideeënbus zijn ook in andere opzichten anders dan de normale reclamebureau’s. Langenberg: “Wij werken niet volgens vaste contracten maar op projectbasis. Daardoor worden we minder snel lui en blijven we scherp.”

Midden in winkelcentrum

De bus biedt vele praktische voordelen. Opdrachtgevers kunnen in De Ideeënbus met de ondernemers om de tafel. En dat hoeft echt niet alleen op de stoep voor het kantoor. Langenberg: “Het is een prachtig vehikel dat overal kan staan. Op de hei voor bezinning, maar ook midden in het winkelcentrum zodat we onze klanten kunnen meenemen naar hun doelgroep.”

De eerste opdracht hebben de reclamemakers al binnen en de verwachting is dat het er snel meer worden. Voorbijgangers zijn enthousiast en kijken nieuwsgierig naar binnen. Zullen de stijgende brandstofprijzen de ondernemers niet gaan nekken? Langenberg: “Dat valt wel mee, daar hebben we rekening mee gehouden, net als de verzekering. Het is een oldtimer, dus we rijden belastingvrij.”