Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Quooker wil naar 100 miljoen

De maker van kokendwaterkraan Quooker groeit lekker door. De omzet steeg de afgelopen jaren met twee cijfers per jaar. Het resultaat: 26 miljoen euro in 2011. “Over 10 jaar zitten we aan de honderd miljoen”.

De uitspraak van directeur Niels Peteri, die samen met broer Walter het bedrijf bestiert, klinkt misschien ongeloofwaardig, maar wie het verhaal erachter hoort, gelooft het meteen. De kokendwaterkraan van Quooker lijkt na een langzame start definitief door te breken. In Nederland, maar ook in Belgie, Scandinavie, Engeland, Duitsland en Zwitserland. Exportlanden die inmiddels goed zijn voor de helft van de omzet, terwijl de marktbewerking in die laatste twee pas net is begonnen. “We kijken nu naar de rest van de wereld”, zegt Peteri. “Dat een keuken een kokendwaterkraan moet hebben is geen raar verhaal meer. Maar dat heeft wel 25 jaar geduurd.” 

Op eigen kracht

Fonkelnieuw in het Quooker-assortiment is de Fusion, een mengkraan met een kokendwaterkraan ineen. Net zoals alle andere (separate) Quooker-kranen door Niels en zijn team in eigen huis en op eigen kracht ontwikkeld. Het is zijn achtste kraan en de kroon op 25 jaar buffelen.

Ik moest een product aan de man brengen waarom niemand had gevraagd en waarop – zeker in het begin – niemand zat te wachten

De strijd om kokend water uit de kraan begon in de kelder van zijn vader, die een topbaan bij Unilever aan de wilgen hing om zo’n kraan te gaan ontwikkelen. Vader Henri was in zijn Unilever-tijd getuige van de ontwikkeling van instant soep door Lipton en irriteerde zich aan het feit dat je in enkele seconden soep kunt maken, maar daarvoor wel minimaal vijf minuten moet wachten op kokend water. We schrijven 1970. Zeven hypotheken op zijn woonhuis en vijf jaar verder was er een werkend exemplaar, waarop octrooi werd aangevraagd.
Kom naar de Sprout Challengerday! In ons dossier groeistrategie vertellen we ja alles over groei. Maar: als je meer wilt weten over hoe je die groei in goede banen leidt, kom dan naar de Sprout Challengerday op 6 november. Het is niet alleen een inspirerend event, maar biedt ook genoeg food for growth. Topondernemers en groeiexperts vertellen er hun groeigeheimen. Meld je aan. 

In 1985 studeerde Niels af (Rechten) en besloot zijn vader te gaan helpen. Het duurde nog tot 1992 voordat vader en zoon de Quooker Basic introduceerden. Een Apple onder de kranen: revolutionair vernieuwend, degelijk, duurzaam en met een design uiterlijk. “Maar de verkoop ging moeizaam”, zegt Niels met gevoel voor understatement. “Ik moest een product aan de man brengen waarom niemand had gevraagd en waarop – zeker in het begin – niemand zat te wachten. Wat ons hoop gaf was het feit dat wie de Quooker eenmaal in gebruik had, niet meer zonder kon.”

Serieus complex

Een jaar na de introductie wist Niels broer Walter te verleiden de verkoop op zich te nemen, waarmee Quooker een heus familiebedrijf werd..In 1990 werd de de kelder verrruild voor een huurpandje in Ridderkerk, vijf jaar later kocht Niels in dezelfde plaats een pand, dat snel uitbreidde. “Ik heb inmiddels zeven keer mijn buren gekocht”. Plannen voor een verdere uitbreiding liggen op de tekentafel.
In het complex werken een kleine honderd mensen aan het ontwerp en de productie van kokendwaterkranen. Alles aan de kraan is in eigen huis ontwikkeld en tot in de kleinste details uitgedacht. De productie van sommige onderdelen is uitbesteed, maar de assemblage en verkoop gebeurt vanuit Ridderkerk. Een gemiddelde kraan kost 1.300 euro. Veruit het merendeel van de verkoop verloopt via het keukenkanaal. Een op de vijf keukens die in Nederland worden verkocht, is voorzien van een Quooker. Met de nieuwe Fusion verwacht Niels een toename van dat aantal. “Twee kranen op het aanrecht is niet voor iedereen een optie.”

Eigen kompas

Het is vooral Niels’ onbetamelijke doorzettingsvermogen, zijn heilige geloof in het product en zijn koppigheid die het bedrijf hebben gebracht tot wat het nu is. Partnerships heeft hij steeds afgehouden (“Ik geloof niet altijd in samenwerken”), hij koerst volledig op eigen kompas en doet alleen wat hij goed vindt.
Ook de Apple onder de kranen heeft dus een Jobs-type aan het roer, hoewel Niels’ persoonlijkheid veel minder scherpe randjes kent.