MV Yachts ontstond omdat oprichter en watersporter Michel Simons zijn ideale boot nergens kon vinden. “In Nederland vaar je of in een ouderwets bootje met veel gelakt hout of je scheurt in een wit strijkijzer,” geeft hij aan. Een boot met een klassiek uiterlijk en een snelle motor heeft volgens Simons de toekomst. Na een voorbereidingstijd van twee jaar richtte hij vorige maand de bv MV Yachts op. Met het ontwerptraject achter zich breekt nu de commerciële fase aan. Komende zomer glijden de eerste boten uit de werf. Die productlijn bestaat uit drie modellen: de full console, de small cabin en runabout. De eerste is een sportieve, open boot met veel zitruimte, de small cabin een vaartuig met extra slaapruimte voor de langere tochten. De runabout ten slotte heeft het meeste weg van een ‘beschaafde speedboat’. Alledrie de types combineren snelheid met een klassieke uitstraling en comfort. Elke boot is uitgerust met een motor van minimaal 75pk, een afsluitbaar toilet en een slaapgelegenheid. De standaardversie moet 92.500 euro inclusief btw gaan kosten.
De doelgroep van MV Yachts wordt gevormd door zowel de rijke veertigplusser als de jongere watersporter. Ook moeten de motorboten een alternatief worden voor zeilers die langere tochten willen maken. Nederland ligt voor de hand als afzetmarkt, maar vanaf 2007 komt ook het buitenland in het vizier. Uit verkoopcijfers blijkt dat er jaarlijks zo’n 1.000 nieuwe motorboten in Nederland worden verkocht. Van deze markt wil MV Yachts een bescheiden deel gaan bestrijken: zo zet Simons voor volgend jaar in op een verkoop van twintig stuks. In 2007 verwacht hij veertig boten te verkopen. Potentiële kopers worden aangesproken op watersportbeurzen en miljonair fairs. Transparantie over de prijsopbouw en eigenaarsdagen, waar belangstellenden de boten zelf uit kunnen proberen, moeten kopers over de streep trekken.
Simons ziet weinig concurrentie, hij noemt het ontwerp van zijn boot uniek in de botenwereld. Als belangrijkste argument geldt de voordelige prijs/kwaliteitverhouding, mede mogelijk gemaakt doordat er gekozen is voor een serie van drie. Daarmee denkt Simons de ontwerpkosten sneller terug te verdienen dan met één model. De Amsterdammer schat de verwachte omzet van MV Yachts in het eerste boekjaar op meer dan een miljoen euro. Op basis daarvan moet in het tweede kwartaal van 2006 al break-even gedraaid worden.
Nils de Witte, start up-deskundige
Michiel maakt mooie boten. Dat staat buiten kijf. Bovenwater een klassiek gelijnde motor launch en onderwater een hardcore speedboat. Het beste van twee werelden: je kan lekker hard en je vaart niet voor gek. Bovendien is de boot aantrekkelijk geprijsd. Maar ja, die markt hè, vol halfbakken ondernemers en amateur-knutselaars. Het aanbod groeit sneller dan de vraag en de internationale concurrentie is groot. De kleine botenbouwers hebben het zwaar. Wie zit er dan te wachten op nog een nieuwe werf met het zoveelste nieuwe model? Daar hebben ze bij MV Yachts de volgende oplossing voor bedacht. Ze gaan niet een beetje matjes zitten plakken in een oude loods, maar pakken het aan alsof het een ‘echt bedrijf’ is. Goede designers ingehuurd, een praktisch concept bedacht (snel varen met weinig pk), romp en dek vervaardigd volgens state of the art productietechnieken (vacuüm injection moulding). Echte modulaire opbouw (veel modellen, weinig mallen). Alles volgens het boekje How to build a big corporation.
Conclusie
Of het werkt weet ik niet. Het is naar mijn mening wél de enige manier om je zodanig te onderscheiden van de rest dat je echt kan doorbreken. Om een gezegde uit de tijd van de dotcom-hype aan te halen: shoot for the moon, even if you miss you will end up among the stars.