Home Academy Publishers is een initiatief van Folef van Nispen tot Sevenaer. Deze jurist met een verleden in de uitgeverswereld wil universitaire hoorcolleges voor een breder publiek toegankelijk maken. Samen met ict-specialiste Floor Plikaar richtte hij in november 2003 Home Academy op. Het bedrijf biedt sinds maart 2004 hoorcolleges op cd aan.
Het toenemende fileverkeer en de vergrijzing in Nederland zijn de belangrijkste redenen waarom Van Nispen denkt dat zijn bedrijf een succes wordt. De tijd die mensen verliezen met files en treinreizen kunnen ze nu gebruiken om meer kennis te verwerven over diepgravende onderwerpen.
De doelstelling van Home Academy is om op korte termijn een belangrijke leverancier te worden van hoorcolleges en lezingen op geluidsdragers. Eerst voor cd-spelers, later voor mp3-spelers. Op langere termijn hopen Van Nispen en Plikaar hun productenbestand uit te breiden met audiovisuele producten. Nederland en Vlaanderen vormen de afzetmarkt. Later zal het buitenland ook tot de mogelijkheden gaan behoren.
Het product is te omschrijven als ‘live hoorcolleges gehouden door markante docenten en sprekers’. Een hoorcollege door Amerikanist Maarten van Rossem is daar een voorbeeld van. Andere colleges over filosofie, natuurwetenschappen en religie behoren ook tot de productlijn.
Home Academy richt zich op drie groepen: hogeropgeleiden die naast hun baan extra kennis op willen doen, ouderen rond de pensioengerechtigde leeftijd die behoefte hebben aan geestelijke verrijking en mensen met een leeshandicap. Deze doelgroepen herbergen 1,6 miljoen potentiële klanten. Het is Home Academy’s streven om daarvan dit jaar 4800 klanten te bereiken. De verwachte omzet voor 2005 is 176.000 euro. Via promotie-activiteiten, het aangaan van samenwerkingsverbanden met uitgeverijen en boekhandels en bartering hoopt hij meer naamsbekendheid te verkrijgen. De kosten voor Home Academy bestaan voornamelijk uit geluidsregistratie, mastering, drukwerk, royalties en promotiekosten. De productiekosten per product zullen relatief laag zijn. De verkoopprijs, afhankelijk van de duur van de colleges, bedraagt tussen de twintig en zestig euro.
Van Nispen en Plikaar hopen in 2006 voor het eerst break-even te draaien. De verkoopcijfers – in 2004 werden er al 2300 exemplaren verkocht – lijkt hen daar in te ondersteunen. (SS)
Nils de Witte, startup-deskundige
Home Academy Publishers is een keurig bedrijf. Zelden heb ik zo’n zorgvuldig en gedetailleerd businessplan gezien. Dat is de kracht van Van Nispen; doordacht en verzorgd. Het bedrijf heeft nu al een positieve cashflow. Het product is degelijk met een redelijke verkoopprijs en een nette marge. De kosten worden strak in de hand gehouden. Dit bedrijf gaat nooit failliet. Daarmee is echter ook de achilleshiel van Van Nispen benoemd. Het plan bevat veel teveel details. Er is echt te lang over nagedacht. Het mist daardoor bezieling, ambitie en passie.
Conclusie
Wat is de ‘grote visie’? Waarom naast de voor de hand liggende doelgroep (hoger opgeleiden) geen ‘nieuwe doelgroep’ ontwikkelen? Waarom naast de traditionele distributiekanalen (boekhandel en internet) geen nieuwe distributiekanalen ontwikkelen? Het Kruidvat is wereldwijd de grootste uitgever van klassieke muziek ….
Folef, je plan is mooi, maar niet innovatief genoeg. Doe eens iets wilds!