Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Online startup hoopt Hilversum te verslaan

Vandaag zijn de eerste programma's van Blueshots.tv opgenomen. De internetzender denkt mensen weg te lokken van de televisie. "Het zijn vakidioten, die kijken liever naar onze programma's dan standaardtelevisie."

Nico Verspaget werkt tot 2003 bij softwarereus Cisco, waar hij onder andere experimenteert met internettelevisie. Eind 2003 start hij met twee zakenpartners Quadia. Het bedrijf specialiseert zich in gecompliceerde online videoproducties. “Het halen van zoveel mogelijk views is geen doel op zich. Wij richten ons op kleine doelgroepen.”

 

Dat ging in het begin lastig. “Er was nog geen Youtube. We moesten veel uitleggen.” Nog geen vier jaar later staan er twintig man op de loonlijst. De omzet verdubbeld nagenoeg jaarlijks. Het bedrijf is groot geworden met interactieve e-learning trajecten. “Een filmpje maken kan iedereen. We hebben gekozen voor een niche.” Met name de medische sector is enthousiast.  “Binnenkort filmen we een open hart operatie, waarbij kijkers live vragen mogen stellen aan de chirurg.” Verder doet de onderneming veel voor de hippische bond via de website Abouthorses.tv.

 

Ongelikt

Binnenkort start Verspaget samen met internetveteraan Ronnie Overgoor Blueshots.tv – een online tv-zender, compleet met vaste uitzendtijden, formats en thema’s.

 

Begin dit jaar ontmoetten de twee elkaar. Al snel ontstaat het idee voor Blueshots. “Ronnie was al actief met Pitchtalk, maar wilde de breedte in.” Blueshots selecteert zijn presentatoren op vakkennis en netwerk. “Dat is voor ons veel belangrijker dan een gelikte presentator”, aldus Verspaget. “De gasten die bij ons aan tafel zitten moeten iets gezamenlijks delen met de presentator.” Onder hen: Boris Veldhuijzen van Zanten (Meganova), Han Gerrits (professor Vrije Universiteit Amsterdam) en Joris van Heukelom (directeur Ilse Media).

 

Weinig bezoek 

Op veel kijkers rekent Quadia niet: “Het is doelgroeptelevisie. We vergelijken het met een vakbeurs. Als er 500 tot 1.500 mensen naar onze programma’s kijken zijn we dik tevreden. We willen kwalitatief bereik en uiteindelijk uitgroeien tot het tv-kanaal voor creatieve professionals. Vergeet niet”, zegt hij. “Het zijn natuurlijk allemaal vakidioten. Die kijken liever naar een inhoudelijk programma dan naar het aanbod van de gemiddelde televisiezender.” Daarnaast spreekt Verspaget met high traffic sites, waaronder DutchCowboys, over contentdeals. “Iedereen mag onze content op de eigen website zetten.”

 

Sponsors 

Voor het komend halfjaar kan het bedrijf, dankzij een sponsordeal met Ilse Media en de Biznerbank kostenneutraal draaien. Ilse media sponsort het programma Idealize en de bijbehorende website Idealize.nl – dat moet uitgroeien tot een platform voor creatieven. Bizner zit achter het programma She – een talkshow over vrouwelijke ondernemers. Dat programma wordt gepresenteerd door Simone Brummelhuis – mede-eigenaar Iens.nl en Marianne van Leeuwen – directeur Sister Act (binnenkort op de cover van Sprout).

 

Vandaag en morgen neemt de webzender de eerste serie van negen programma’s op. Over de toekomst wil Verspaget nog niet speculeren. “Misschien kiezen we uiteindelijk wel voor live-internettelevisie.”

 

Een jaartje een programma sponsoren kost 160.000 euro. Een enkel programma claimen kan ook. Dat kost 7.500 euro.

 

In juli sprak Sprout met Overgoor over zijn online tv-plannen. U vindt het artikel na de klik.