Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Ondernemerschap wordt overschat’

John Howkins brak internationaal door met zijn boek 'The Creative Economy'. Sprout sprak exclusief met de auteur. "Ondernemerschap is belangrijk, maar ook sterk overschat."

Wat is er zo bijzonder aan de creatieve economie?

“In de creatieve sector vind je de meeste én ook de leukste banen. Creativiteit is competitief en zorgt voor meer werkplezier. Je hebt de controle over je eigen tijd en leven. De kracht van creatieven zit hem in het sluiten van allianties met andere creatieven. Juist door het mixen van disciplines wordt er geleerd. Daar komt bij dat creativiteit kan lijden tot veel geld. Het zijn banen die de meeste jonge mensen willen doen. En daarmee een van de belangrijkste ontwikkelingen op de arbeidsmarkt voor de komende jaren.”

 

Wat is de grootste misvatting over de creatieve economie?

“Mensen denken dat het alleen te maken heeft met kunst, dat het gemakkelijk is om creatief te zijn. De gemiddelde mens ziet alleen het lekkere leven: Personen die veel geld verdienen met uit het raam staren – het is niet duidelijk wat een creatief doet. In zekere zin is het helemaal geen werk, dat is de grootste misvatting. Creatief zijn is juist heel veel werk. Het vraagt om een heel eigen manier van denken. Als iemand op kantoor werkt en te horen krijgt dat hij een slecht idee heeft, dan maakt dat niet zoveel uit. Als je dat tegen een creatief zegt, dan wordt het gelijk heel persoonlijk.”

 

Wat is het verschil tussen creatie en innovatie?

“Creativiteit is subjectief, innovatie is meetbaar en gaat langs alle bedrijfslijnen. Toch leidt creativiteit altijd tot innovatie. Creativity is what drives business. The business itself is just the financial framework.

 

Is creativiteit te leren?

“Je kunt het wel oefenen, er zijn instructies en een beetje aanmoediging en steun kan geen kwaad. Soms helpt een mentor. Maar uiteindelijk moet het vooral in je zitten. Creativiteit is een fulltime job. Passie is daarbij een van de belangrijkste voorwaarden. Je moet zeer volhardend zijn.”

 

Klinkt als de basisvoorwaarden voor het ondernemerschap

“Misschien, maar de meeste creatieven zijn geen ondernemer. Al zijn er wel meer ondernemers te vinden in de creatieve sector dan in welke andere sector. Creatieven doen het vaak beter in loondienst. Wie zich niet bezig hoeft te houden met management en organisatie, heeft meer tijd voor creatie. Ondernemerschap is belangrijk, maar ook sterk overschat. Het aantal ondernemers is naar verhouding bijzonder klein.”

 

U spreekt in uw boek over business uit copyright

“Iedere bedrijf kan iets ontwikkelen dat geschikt is voor patent, copyright of trademark. Dat kan veel geld waard worden. Het gaat hierbij vooral om het managen van intellectueel eigendom. Ondernemers moeten zelf op zoek naar de waarde van hun intellectueel eigendom. Het lijkt me stug dat een ondernemer niet weet waar zijn waarde zit.”

 

Is dat iets dat je zelf kan?

“Je moet het zelf doen. Alleen de ondernemer denkt iedere dag over zijn bedrijf na. Intellectueel eigendom moet daar een centrale plek in innemen. En als het lukt om copyright, patent of een trademark te krijgen op een bepaald deel van je onderneming, dienst of product, dan moet je daar serieus mee omgaan. Het beïnvloedt het totale kosten- en inkomstenpatroon van je onderneming.”

 

Hoe combineer je creativiteit en hardcore business?

“Wil je succesvol zijn dan heb je allebei nodig. Uiteindelijk moet ook een creatief nadenken over geld verdienen. De twee moeten elkaar overlappen. Bij echt succesvolle mensen is dat een tweede natuur.”

 

Sprout sprak dinsdag met John Howkins op de Creative Company Conference. In de mei-editie van ons magazine vindt u een uitgebreid verhaal over de theorieën van John Howkins.

(Rutger Betlem)