Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondernemende snelkookpan

Technostarters en andere kennisintensieve bedrijven zijn over het algemeen best succesvol, maar grote ondernemingen worden het zelden. En dus moet het anders, vindt hoogleraar Innovatief Ondernemerschap Aard Groen van de Universiteit Twente. Die presenteerde donderdag zijn plan voor een 'ondernemende snelkookpan'.

De Universiteit Twente heeft in 25 jaar een opvallende hoeveelheid spin-offs voortgebracht: in totaal zo’n 700. Het merendeel daarvan bestaat nog steeds en is gezond. Tachtig procent heeft het gered. Maar de gemiddelde grootte van deze ondernemingen is zo tussen de 10 en 15 werknemers. En dat is een beetje teleurstellend.  Er zit nog niet echt een Philips in de dop tussen. Althans, nog niet.

 

In zijn redevoering  stelt Groen dat dit vanuit het oogpunt van de ondernemers meestal helemaal geen probleem is. De starters hebben ontdekt waar zij sterk in zijn, hebben een positie in de markt verworven, en bevinden zich in een stabiele fase. “Daar is niets mis mee”, betoogt Groen. “In het begin van hun bestaan hebben zij zich vaak gericht op een innovatief product, gaandeweg zijn ze meer service-georiënteerd geworden. Aan ambitie ontbreekt het niet, maar groei is niet hun eerste doel.”

 

Sneller groeien

Groen wil daarom onderzoeken welke processen leiden tot de stagnatie van de groei. Tegelijk wil hij de mogelijkheden verkennen om ondernemingen wèl door te laten groeien, op basis van meer inzicht in het ondernemerschapsproces. Dat is onder meer in lijn met de plannen van het Innovatieplatform. En ook Hans de Boer, oud-voorzitter van MKB Nederland, heeft zich ten doel heeft gesteld om honderd ‘niet-groeiers’ snelle groeiers te laten worden. Groen wil nieuwe ondernemingen op een radicaal andere manier benaderen, door al heel vroeg in teams te werken en een netwerk te vormen met investeerders.

 

En dus moet er een soort snelkookpan komen, het VentureLab Twente. Daar wil hij het wordingsproces van het kennisintensief bedrijf in een zo vroeg mogelijk stadium beïnvloeden, door vanuit een grote groep ondernemers-in-spe tientallen ondernemende teams te vormen die in netwerken met kennis, markt en financiering hun zakelijke plannen ontwikkelen. Dit alles met een internationale bezetting van betrokken experts, deelnemers, trainers en coaches.

 

Februari

En nee, het is geen vaag plan meer. Venture Lab Twente  – formeel een initiatief van het Nederlands Instituut voor Kennisintensief Ondernemerschap (NIKOS) van de Universiteit Twente en de Saxion Hogescholen – gaat in februari 2009 van start op het Business & Science Park.

 

Voor het eerste trainingstraject worden zo’n zestig deelnemers verwacht. Die moeten een sterke affiniteit hebben met technologische ontwikkeling, ondernemend zijn en een bedrijf willen starten. De voertaal is Engels en de selectie vindt plaats op basis van studieachtergrond, werkervaring, interesse in techniek en innovatie en ambitie. De deelnemers leren onder meer hoe ze een zakenplan moeten opstellen, hoe ze een product in de markt moeten zetten en hoe je patenten vastlegt.

 

In dit verband duikt trouwens weer een bekende naam op. Die van Roel Pieper. De hoogleraar e-commerce bij de vakgroep NIKOS van de faculteit Management en Bestuur, werkt eveneens mee aan de ontwikkeling van het Venture Lab Twente.

 

Auteur: Jan Libbenga