Bezoekers van Pinkpop lieten op Twitter massaal berichten achter aan vrienden. Waar ze waren of welke bands ze net gezien hadden.
Ook over de ondernemers in Dragons’ Den werd tijdens de uitzending druk geschreven.
Datingsites
Volgens Arjan in ’t Hof, de ondernemer achter de Nederlandse microblog Numpa, is de populariteit mede te danken aan datingsites en weblogs. “Gaandeweg zijn we gewend geraakt om lief en leed met elkaar op internet te delen. ” Op het web gaat het om wie je bent en wat je doet. “Microbloggen past in de tijdsgeest”, vindt de internetondernemer.
Mexico
Het succes van Twitter deed in ’t Hof denken aan een site die zijn bedrijf YellowMind al in 2002 bouwde. Via het sms-dagboek, zoals de applicatie toen heette, verzond een medewerker korte berichten tijdens zijn reis in Mexico. “Deze website hebben we in een nieuw jasje gestoken. Zie het als een combinatie tussen Flickr en Twitter.” Naast microbloggen via e-mail, sms of website delen gebruikers ook hun persoonlijke foto’s in de community van Numpa – zoals in ‘t Hof zijn site doopte.
Krampachtig vasthouden
Een harde concurrentiestrijd voeren met Twitter is voor in ’t Hof geen doel op zich. “Je moet je businessmodel niet krampachtig vast proberen te houden.” In een gesprek met het Radio 1 programma radio-online riep de ondernemer deze week luisteraars op om feedback te geven op de béta versie. “Bezoekers vroegen ons om een applicatie waarmee zowel op Twitter als op Numpa gepost kan worden. Die applicatie bouwen we nu.”
De enorme aandacht voor Numpa overvalt de ondernemers: “We zijn nu nog een beetje aan het navelstaren, maar gun ons een paar dagen en dan kunnen we al weer nieuwe tools introduceren.”