Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nieuwe verfwinkel rekent op miljoenenomzet

Vandaag lanceert Verfspot.nl. De webwinkel denkt een gat te slaan in de machtige marktpositie van de grote verfmerken. "Ik reken op een omzet van 1 miljoen euro in het eerste jaar."

De online verfwinkel denkt klanten af te kunnen pakken van doe-het-zelf ketens als de Gamma. “Iedere webwinkel moet de strijd aan met de winkel op de hoek, dat is voor ons niet anders”, zegt mede-oprichter Erik van der Schaaf – ook directeur van FrieslandCoatings. “Ik kan een koelkast in de elektronicawinkel kopen, maar ik kies ervoor om dat online te doen. Waarom zou dat voor verf niet hetzelfde werken?”

 

Het grote voordeel ten opzichte van de fysieke verfwinkel is volgens de ondernemer gemak. “We helpen de klant bij het bestelproces. Hoe vaak komt het niet voor dat een klusser naar de Praxis rijdt en bij thuiskomst ontdekt dat hij de afplaktape vergeten is? Wij geven advies over hoe je de verf moet aanbrengen en wat je daarvoor nodig hebt.”

 

Toch lijkt verf kopen op internet risicovol. Neem de kleurenkaart. Ieder computerscherm geeft kleuren anders weer. Van der Schaaf verwacht geen problemen. “Bij de Karwei kloppen de kleurenwaaiers ook niet altijd. Ik denk dat onze kleurenwaaier duidelijk genoeg is. Bovendien kopen de meeste mensen altijd dezelfde kleur. Die klanten hoeven alleen maar een kleurcode in te toetsen op de site.”

 

Online klanten kiezen echter niet alleen voor gemak. Internet wemelt van de koopjesjagers. Verfspot denkt dat dat bij de verfklant wel meevalt. “We zijn niet goedkoper en niet veel duurder dan de gemiddelde bouwmarkt. Belangrijkste is dat de kwaliteit goed is”, aldus Van der Schaaf.

 

Hij denkt dat er voldoende ruimte op de verfmarkt is. “De markt zit op slot, wij willen die openbreken. Dat doen we door ons eigen merk in de markt te zetten.” Een risicovolle benadering. Iedereen kent Sigma en Sikkens, waarom kiezen voor een whitelabel als Verfspot? “We lanceren de website niet om af te wachten. We investeren veel in marketing en hebben een sloot webadressen geregistreerd. Van oranjeverf.nl tot studentenverf.nl. We gaan die markt snel veroveren. Ik reken op een omzet van 1 miljoen euro in het eerste jaar.”

 

Van der Schaaf werkte een jaar lang aan het concept samen met zijn twee mede-oprichters (een webmarketeer en een webbouwer). Helemaal nieuw is het idee niet. Belangrijkste concurrent: de website budgetverf. “Ik zie ze niet echt als een concurrent”, zegt Van der Schaaf. “Wat ik leuk vind aan budgetverf is dat zij ook de handschoen opnemen tegen het grootgeweld van de gevestigde fabrikanten. Ze helpen ons de markt op te schudden.”

 

Jaarlijks wordt er 1 miljard euro omgezet in de verfhandel.

 

 

(Rutger Betlem)