Op zich is het de moeite van het proberen waard: Google+ Hangouts wordt al door veel ondernemers gebruikt om te videochatten of vergaderen. Webshops investeren ook flink in video-‘reviews’ van hun producten. Denk aan vader Coronel, die voor de koffiewinkel van Tom Coronel als koffie-expert al tientallen ‘beste bakkies’ heeft gezet met espressomachines. Ook Coolblue produceert aan de lopende band productvideo‘s. Waarom zou je Hangouts On Air, de chatvariant bestemd om tv-zendertje te spelen, niet kunnen inzetten als live verkoopkanaal richting consument? Shoppable Hangouts zijn geboren.
Best Buy
De Amerikanen hebben dat door. De grootste partij die start met Google+ Hangouts als uitbreiding van zijn winkelvloer is Best Buy, de elektronicagigant. Dat ging zo: medewerkers van Best Buy en ‘tech-experts’ van buiten het bedrijf bespraken gisteren alle ins en outs van een product tijdens een Google Hangout met zeven deelnemers.Tijdens die ‘shoppable hangout’ voor last minute gifts verschenen op een menu aan de rechterkant van het scherm links, waar kijkers op kunnen klikken om het artikel dat ze interessant vonden, te bestellen. En natuurlijk konden ze naar hartenlust delen via sociale media, met als hashtag UltimateShowroom. Het halfuurtje is nog op YouTube terug te kijken.
Diane von Furstenberg
Gadgets vormen lekker kijkvoer, maar mode natuurlijk ook. Diane von Furstenberg was er daarom in oktober als eerste bij om te experimenteren met Hangouts, hieronder is in het YouTubefilmpje een fragment te zien.
Rebecca Minoff
Collega Rebecca Minkoff volgde een paar dagen later. Ook hier oogde de sessie als een ‘echte’ Hangout: een paar mensen tegelijk in beeld, onder wie Minoff zelf, een presentatrice maar ook een paar klanten. Hier een hoop geklets tussen fashion addicts en professionals over de holiday trends, waarbij Minkoff haar laatste creaties liet zien. Ze sprak dan ook van een ‘unique, and personalized live shopping experience’. Op Cyber Monday, de afgelopen jaren de traditionele dag-na-black-friday waarop Amerikanen online op koopjes jagen die ze voor het weekend hebben misgelopen, was het de beurt aan telecombedrijf Verizon.
Juiste kijkers
Het is wel zaak om de juiste klanten te verleiden om op het juiste moment deel te nemen aan zo’n live videoreview. Best Buy zet Google ads in om voor zijn shoppable Hangouts het juiste publiek te trekken, en kreeg sowieso al volop aandacht voor zijn experiment. Alleen wie reageerde op een RSVP-uitnodiging, kon de verkoopsessie bijwonen. De resultaten van de Kersthangout zijn overigens nog niet gedeeld door Best Buy. Hoeveel omzet, of vanaf welke apparaten consumenten keken, is dus nog onduidelijk.