Pats! Daar slaat Tesla weer een vooroordeel over elektrisch rijden aan diggelen.
Al eerder had de Silicon Valley-startup met zijn Roadster laten zien dat rijden op stroom bloedsexy kan zijn. Nu komt ook zijn Model S naar ons continent: een kloeke sportsedan met een actieradius van tegen de 500 kilometer. De Amerikanen hebben hun BMW 5-killer daarvoor volgestampt met lithium-ionaccu’s, goed voor in totaal 85 Kwh voor de versie met de langste adem. Doordat het pakket is uitgesmeerd over het chassis, zorgt het daar voor een laag zwaartepunt en een perfecte gewichtsverdeling. Het weggedrag blijkt dan ook heerlijk. De 416 pk elektromotor helpt, in minder dan 5 seconden tikt hij de 100 aan. Wat is er meer nodig om de Duitsers gek te krijgen? Oja, dat heeft hij ook: een on-Amerikaans degelijke afwerking. Alleen het bedieningspaneel, een kolos van 17 inch, is een beetje een bonte kermis. Maar ja, anders zou je misschien vergeten dat je in een revolutionaire auto rijdt. Pas in mei in ons land, maar nu al wordt geknokt om de eerste bootlading.
Tesla Model S prijs vanaf circa 60.000 euro
concurrenten BMW 5-serie, Mercedes CLS, Audi A7, Porsche Panamera
>> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement