Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlandse Start-up verenigt wereldwijd platenlabels

Martijn Tjho verkocht gamebedrijf Overloaded aan Endemol en wordt nu met zijn start-up Independent IP sluiswachter voor de muziekindustrie. Zijn systeem laat labels in één klap tientallen grote download- en muzieksites bedienen. "Als ondernemer moet je je ballen op het blok leggen."

Een zesjarenplan voert Martijn Tjho (32) uit met zijn start-up Independent IP, dat met 22 medewerkers in een Amsterdams anti-kraakpand huist. Als zijn plan slaagt, wordt hij een belangrijke speler in de muziekindustrie, die steeds meer afhankelijk wordt van de online distributie en nieuwe inkomstenmodellen rond bijvoorbeeld advertenties en abonnementen. Zijn websysteem FUGA kan muziekmaatschappijen uiteindelijk miljoenen euro’s gaan schelen, zegt de internetondernemer, die in 2002 zijn spelletjesbedrijf Overloaded aan Endemol verkocht.

 

“De eerste anderhalf jaar van research en ontwikkeling zijn achter de rug. Het product is klaar, de eerste twaalf klanten werken ermee. De komende 4,5 jaar moeten we alles richten op de verkoop. We beginnen bij veel kleine labels en gaan daarna richting de majors. Vanaf 2010 moeten we dan echt gaan oogsten”, vertelt Tjho in de zijlijn van het Noorderslag-congres voor de muziekindustrie, waar hij volop netwerkt. Tijdens het interview met Sprout gaat zijn mobiel zes keer.

 

Uploaden en klaar

Labels kunnen hun catalogus uploaden naar Fuga – ze behouden alle rechten – waarna  de muziek automatisch in de juiste formaten en andere technische kenmerken bij tientallen aangesloten downloadwinkels en muzieksites terechtkomt. Fuga is aangesloten op downloadsites als Apple iTunes, Rhapsody, Amazon, Aim4Music, Napster, Emusic, TuneTribe, LegalDownload, Beatport, Amie Street en DanceTunes, maar ook met communitysites als LastFM, Pandora, iLike en Imeem.

 

Labels moeten zelf de deals sluiten met dit soort sites, maar zien in Fuga per site in het kort welke juridische punten zijn afgesproken. Gemaakte inkomsten krijgen ze voor alle sites op dezelfde manier gerapporteerd door Fuga. Daarnaast kunnen de labels via een apart gedeelte voor ‘social networking’ meteen in contact treden met vertegenwoordigers van aangesloten sites en partijen die zij nog niet kennen.

 

Armin van Buuren

Een van de eerste klanten van Independent IP is het dance-label Armada Music, bekend van Armin van Buuren, die juist zaterdag werd bekroond met de Popprijs, nadat hij vorig jaar al tot ‘beste dj ter wereld’ werd verkozen. Andere klanten zijn onder meer Spinning, Lowlands, Madeto Dance, Masterbeat en voor artiesten wordt er samengewerkt met Roughtrade, Arvata. Cloudnine en La Coup Music.

 

Independent IP vraagt de huidige labels 2 tot 7,5 procent van de netto-inkomsten. “De kleine maatschappijen moeten volgens ons model kunnen meeprofiteren van de grotere klanten, die een licentie-fee op onze software moeten betalen.” Volgens Tjho zijn de eerste klanten enthousiast. “Ze zeggen dat ze nu meer verkopen via internet en minder tijd kwijt zijn met allerlei regelwerk.”

 

Vijftienduizend muzieklabels

De markt is enorm: wereldwijd zijn er vijftienduizend muziekmaatschappijen. Behalve de vier toppers, Sony BMG, Universal, Warner en EMI, zijn er duizend labels in de subtop. De rest is echt piepklein.

 

Veel kleinere muziekmaatschappijen worstelen met de nieuwe situatie die veel tijd kost aan techniek en administratie. “De labels zijn goed in het scouten van talenten, hen laten begeleiden door professionals en daar vervolgens een mooi product van maken.

 

Maar tegenwoordig gaat er ook veel tijd en mankracht op aan contracten met allerlei downloadsites en andere vormen van distributie. Bestanden moeten in het juiste formaat worden overgezet en de rapportages van de verkopen en inkomsten zijn per site of aanbieder anders.”

 

De online wereld is er een van vele ingewikkelde juridische clausules over wat er wel en niet mag gebeuren met het digitale materiaal. Fuga probeert dat inzichtelijk te maken door per aangesloten downloadsite in korte punten het contract weer te geven. “Je moet een gezamenlijke engine hebben die mensen laat samenwerken. Als er dan een conflict ontstaat, wordt het door de transparantie in ons systeem meteen zichtbaar.”

 

Verkocht aan Endemol

Nadat hij vijf jaar geleden zijn mobiele spelletjesbedrijf Overloaded verkocht aan Endemol, stak hij opnieuw al zijn geld in dit nieuwe bedrijf:  “Je moet alles op alles zetten. Als ondernemer moet je je ballen op het blok leggen.”

 

Volgens Tjho is zijn huidige bedrijf leuker. “De timing was toen niet goed. De mobiele gamingsector moest destijds nog op gang komen. We moesten trekken en duwen. Nu is de timing beter: mensen snappen wat we aan het doen zijn en zijn bereid iets bij te dragen om dit te laten werken.”

 

Speelplaats

Opmerkelijk: mede-oprichter en technische man Chris Merritt kwam hij tegen op de speelplaats van hun kinderen. Inmiddels heeft het bedrijf 22 medewerkers met 14 nationaliteiten. In het bedrijf is 2 miljoen euro geïnvesteerd door Tjho zelf en private investeerders uit Nederland en Singapore.

 

Tjho is zelf overigens niet langer de CEO van zijn bedrijf. Dat is Albert Slendebroek, die tien jaar lang directeur was van Warner Music in de Benelux. Eckart Wintzen zit in de raad van advies. Tjho wil doordringen tot het hoogste niveau: “We praten al met enkele van de vier majors.”

 

Door Tonie van Ringelestijn