Geen verkeerde koop. Website Bol.com heeft 80 miljoen bezoekers op jaarbasis en 2 miljoen klanten. De omzet groeide gedurende 2008 met dertig procent tot 224 miljoen euro.
Cyrte neemt het bedrijf over van de Duitse investeringsmaatschappijen Holtbrinck Networks en Weltbild. Frank botman, Chief Executive officer van Vyrte Investments: “Het merk Bol.com is inmiddels uitgegroeid tot een van de sterkste merken op de Nederlandse markt en wij zien volop mogelijkheden voor het bedrijf om door te groeien.” Over het overnamebedrag wil Botman niets bekendmaken. Maar de meeste aankopen van Cyrte komen niet boven de 500 miljoen uit, merkt NRC Handelsblad op.
Cyrte Investments is eigendom van Deltaloyd en directeur Botman en investeert het vermogen van verschillende grote beleggingspartijen, zoals pensioenfonds ABP en mediamogul John de Mol. Het bedrijf is in 2007 ontstaan uit De Mols Talpa Investments, dat toen werd verkocht.
Buitenland
De koper krijgt de zegen van Daniel Ropers, algemeen directeur bij Bol.com. “Onze voorkeur ging uit naar een Nederlandse eigenaar, met een lokaal netwerk.” De onderneming zal zich dan ook blijven concentreren op het Nederlandse taalgebied, belooft Ropers. “We kunnen hier nog zoveel aspecten verbeteren.”
Wat dat betreft is het te hopen dat het Britse Play.com ook nog het één en ander aan innovaties doorvoert. Vernieuwingen op Bol.com hebben de afgelopen jaren verdacht veel gemeen met maanden daarvoor geïntroduceerde innovaties op het vergelijkbare Play.com.
Die succesvolle mediawinkel is dan ook één van de redenen dat Bol.com de buitenlandse webwinkels heeft moeten sluiten (alhoewel Play destijds geen boeken verkocht). Alleen de Nederlandse tak bleek rendabel. En niet te zuinig ook, kunnen we daar wel aan toevoegen. De traditionele Nederlandse boekhandel zucht onder het succes.