Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlandse game ontwikkelaar over ambities en trends

Codeglue is een Rotterdamse game ontwikkelaar. Oprichter Peter de Jong ging tijdens een interview in juli in op Codeglues bedrijfsambities, retrogame Rocket Riot en sociale netwerken.

Codeglue ontwikkelt games voor allerlei soorten platformen. Ooit begonnen met het maken videogames voor downloadplatformen als de pc en de mobiel, creëert de firma nu ook spellen voor de bekende game consoles. Het Rotterdamse Codeglue (de naam heeft geen diepere betekenis) heeft inmiddels een gevestigde reputatie. “Wij willen innovatieve games ontwikkelen. Dat kan je op twee manieren doen: een nieuw spelmechanisme maken door een nieuw concept te introduceren, of met compleet andere visuele elementen komen.”

 

Een Xbox-spel met een retro-sfeertje

Codeglue vestigt nadrukkelijk zijn naam met de realisatie van shootergame Rocket Riot, die deze maand werd gelanceerd. “De game zelf is een knipoog naar de 8 bit gaming uit de jaren tachtig. We hebben elke pixel vertaald naar een 3d kubus, wat een retro sfeertje brengt. De gameplay is echter duidelijk gebouwd rondom de Xbox 360-generatie.” Codeglue staat natuurlijk bekend om meerdere innovatieve games zoals Hydrotilt, een spel waarbij je een waterdruppel beweegt door je mobiel te kantelen.

 

Concept van game is belangrijk

De ontwikkeling van een game start op een open wijze. “Iedereen in het bedrijf denkt mee over de realisatie. Hebben we dat idee, dan werken we het verder uit. Het maken van een prototype is essentieel, want een voorstel op papier is over het algemeen niet genoeg voor financiers. Ze willen het concept al werkend zien.” Met het concept bij zich, gaat Codeglue vervolgens internationale beurzen af. “Je zorgt dat je flink wat afspraken hebt met uitgevers en je demonstreert je game.”

 

Sociale netwerken zijn deel van gametoekomst

Steeds belangrijker voor de consument is de playability van een game. “Op het moment dat je die controller in je hand hebt, moet je direct weten hoe het werkt. Anders schrik je een hele grote doelgroep af. Controls moeten zo simpel mogelijk blijven.” Een recentere ontwikkeling ziet de Jong in het inzetten van sociale netwerken als gameplatform. “Het is niet alleen meer de Xbox of de iPhone, ook Twitter en Facebook worden belangrijker.”

 

Ideeën door fantasy en scifi

Codeglue voelt zich op z’n plek in de havenstad. “Rotterdam is een moderne en creatieve stad. We hebben hier veel ruimte ons te ontplooien. De gemeente ondersteunt ook creatieve ondernemers.” Als de stad zelf even niet voor inspiratie zorgt, dan doet Nederland dat in z’n geheel wel. “Er worden hier heel veel games uitgebracht, de markt zelf is een belangrijke inspiratiebron.” Nog liever doet de Jong echter ideeën op met fantasy en science fiction-literatuur.

 

In de toekomst wil Codeglue nog meer games als Rocket Riot gaan uitbrengen.”Met de ontwikkeling van dat soort spellen willen we ons internationaal verder manifesteren.”

 

Bron: Idealize.nl