Veen doelt op zijn onderneming Goldmansex.com. Een verzamelsite van bordelen en escortservices in de 300 belangrijkste zakensteden. Het schijnt voor mannen nogal een opgave te zijn om alleen op zakenreis te gaan. In plaats van je door de rosse buurt te laten rijden in een taxi of het bellen van een schimmige escortservice, kan je ook de laptop openklappen en Goldmansex afstruinen naar vertier.
Innoveren
De behoeftige reiziger tikt op internet de stad in waar hij verblijft en krijgt een keurig overzicht van de aanwezige sekshuizen, het aanbod van entertainers, adresgegevens en de prijsstelling. Veen: “Nu is het zo dat je een advertentie leest in de Gouden Gids, een blonde vrouw van 23 bestelt en dan moet je maar zien wat er opgestuurd wordt.”
Veen noemt zich meer innovator dan imitator van de Gouden Gids: “Tijdens een zakenreis in Parijs bladerde ik de Gouden Gids door. Het viel me op dat er geen categorie in de gids is die beter gevuld is dan die van de seksindustrie.”
Dat was in 1999. Veen bleef met het idee spelen tot midden 2005. Toen sloot hij een vastgoeddeal die het mogelijk maakte zijn bedrijf zonder externe financiering op te bouwen.
Gratis adverteren
Adverteren op Goldmansex is voorlopig gratis. Uiteindelijk gaan bedrijven betalen voor uitgebreide diensten en de beste advertentieposities. Veen stuurde de afgelopen maanden aan alle 5.000 sekshuizen een e-mail met een uitnodiging voor inschrijving. Rappe reacties werden beloond met een toppositie op de website. Inmiddels hebben ruim 500 bedrijven hun gegevens ingevoerd. Wie het eerst reageerde kwam op plek één. Inmiddels melden bedrijven zich spontaan aan. De branche in enthousiast, maar het publiek moet de website nog zien te vinden. Er komen dagelijks niet meer dan driehonderd behoeftige internetgebruikers langs.
Financiering
Dat is dan ook het volgende actiepunt van Veen. De website staat. De database zit solide in elkaar. Nu begint de zoektocht naar een externe financier. Niet iemand die geld in het bedrijf steekt, maar in de promotie van de website. “Op dit moment ben ik bezig met Nederlandse investeerders, maar ik kan niet inschatten waar die reis gaat eindigen. Ik ben iemand van de lange adem, maar uiteindelijk moet Goldmansex toch organisch gaan groeien.” Die organische groei komt uit een stijging van het aantal bezoekers en een groeiende database.
Veen kiest niet voor de gemakkelijkste markt. Het is een lucratieve bedrijfstak (De wereldmarkt van escortbureaus en bordelen overstijgt mondiaal de 16 miljard dollar per jaar), maar ook een taboemarkt. Hij hoopt investeerders te trekken door niet ranzig te zijn. “Mijn website richt zich op de seksindustrie, maar ik wil die associatie niet. In 80 tot 90 procent van de websites die bij mij geregistreerd zijn, is geen tepel te zien.”
Autosite
Veen koos voor het principe van een autosite. De adverteerder besluit hoeveel informatie hij aan de bezoeker wil geven en houdt deze informatie zelf bij. “De site onderhoudt in principe zichzelf. Het onderhoud vergt niet meer dan met een paar uurtjes per dag.”
En dan speelt er nog de zaak met investeringsbank GoldmanSachs. Het bedrijf is niet gecharmeerd van Goldmansex en draait sinds een paar weken met een legertje merkenrechtadvocaten de duimschroeven aan bij Veen. Een machtige partij om mee te knokken.
Zelf gelukkig getrouwd?
“Ik ga over twee weken trouwen. Dit is puur business, geen eigenbelang.”
Sproutstart:
Meer Paul A.M. Veen? Vanaf juni schrijft Paul over zijn ondernemersavonturen op Sproutstart.nl.