Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mijn beslissend boek: Blue Ocean Strategy

Waarom is de klassieker Blue Ocean Strategy' van W. Chan Kim, R. Mauborgne een invloedrijk boek? En welke boeken lezen uw collega's nu?

Rick Bomer, ceo van Steelcase, vertelt over Blue Ocean Strategy, zijn meest beslissende managementboek.

Bomer: “Als je liever je concurrenten een stap voorblijft dan in een prijzenoorlog met ze te belanden, dan is Blue Ocean Strategy ongelooflijk actueel. Het boek toont hoe élk bedrijf een nieuwe ongerepte markt (de blauwe oceaan) kan creëren als zijn bestaande markt (de rode oceaan) te vol wordt met spelers die elkaar bloedig beconcurreren met steeds lagere prijzen en hogere kortingen."

"Een voorbeeld: als kantoormeubilair­verkopers zagen wij al jaren geleden dat werk steeds meer plaats- en tijdonafhankelijk zou worden. Het traditionele kantoor – onze rode oceaan – wordt hierdoor steeds kleiner. Wij hebben erop geanticipeerd door ­producten te ontwikkelen gericht op ­samenwerken en mobiliteit."

"Geen enkele oceaan blijft altijd blauw. Dat maakt de zakenwereld ook zo interessant. Voor mij was het boek Blue Ocean Strategy een uitnodiging om niet vast te houden aan stoelen en tafels, maar om mensen prettiger te laten ­werken, waar ze dat ook doen.”

Bestel dit boek online

MT neemt elke vrijdag een nieuw (management)boek onder de loep. Ook de eerdere recensies kunt nog eens teruglezen.

>> Dit artikel komt uit een editie van MT. Bestel het nieuwste magazine online <<


Het kabinet is gevormd, de politiek is weer in volle gang. Daarom heeft de redactie van MT voor u 3 boeken geselecteerd over politiek.