Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Met een flight simulator naar een boorplatform

In 2006 won Ampelmann de New Venture Award. Sprout blikt terug met ondernemer Jan van der Tempel. “Een goed businessplan schrijven is één ding, maar het gaat om de uitvoering.”

 

Ampelmann maakt bewegingsplatforms waarmee medewerkers op offshore installaties zoals boorplatformen en windmolens op zee veilig van schip naar installatie kunnen. Het platform werkt als een brug tussen schip en installatie. De beweging van de golven wordt gecompenseerd dankzij technieken uit luchtvaartsimulatoren, waardoor het platform stabiel blijft. Volgens mede-bedenker Jan van der Tempel hebben medewerkers hierdoor de mogelijkheid om vrijwel altijd op hun werk te komen. “De bezettingsgraad van windmolens stijgt van 55 naar 95 procent.”

 

Een goed idee, waar nog niemand op was gekomen. De vijf TU Delft-studenten deden het idee op in 2002 en werkten vervolgens aan de uitwerking ervan. In 2006 deden ze mee met de New Venture wedstrijd, waarbij het beste – innovatieve – businessplan wordt beloond met 25.000 euro. Tijdens het traject krijgen de kandidaten een coach toegewezen die ze helpt met de financiële aspecten; vaak geen overbodige luxe voor de technici die meestal naar de prijs meedingen.

 

Businessplan

Ampelmann kwam met de organisatie in aanraking het Netwerk Jonge Ondernemers van de TU Delft. “De universiteit promootte het ondernemerschap nogal. En we kenden de jongens van de Sun Shower, die eerder hadden gewonnen. Het leek ons leuk om in de fase waarin we aan ons businessplan werkten dit verder aan te scherpen. Als je dat voor een jury doet worden er andere dingen van je gevraagd dan wanneer de bank of een strategische partner je businessplan wil zien.”

 

Van der Tempel vindt dat de ervaring met New Venture het businessplan van zijn onderneming heeft versterkt: “We waren al vrij geoefend in het schrijven van ons businessplan. Ons huidige model steunt op de toevoegingen die we toen hebben gedaan.”

 

Publiciteit

Het winnen van de prijs heeft hen ook geen windeieren gelegd. Zo kwam het vijftal tijdens de uitreiking in contact met PWC, dat inmiddels als hun accountant dient. En het geldbedrag? “Dat hebben we in de ontwikkeling van onze prototypes gestoken.”

 

De portie publiciteit die aan het winnen van de prijs vastzit, heeft ze niet direct iets opgeleverd. “Wij zitten natuurlijk in een internationale branche die je heel gericht moet benaderen. Maar we zijn dankzij New Venture wel in Nova en het NOS Journaal gekomen. In Nederland, met al haar slechte ondernemerschap, ben je al gauw een icoon als je wat goed doet. Dat is handig voor de naamsbekendheid, want onze klanten, of misschien de vrouw van de klant, kijken daar ook naar.”

 

Succes

Het businessmodel waar Ampelmann New Venture mee won is inmiddels wel aangepast. Destijds was het verdienmodel gebaseerd op de verkoop van de platforms. Noodgedwongen is dat veranderd in een verdienmodel op basis van verhuur. Van der Tempel verwacht volgend jaar alsnog een aantal platforms te kunnen verkopen. “We hebben voor volgend jaar al een hoop verhuuropdrachten staan. We hebben nu twee operationele systemen die zo’n 80 procent van de tijd in gebruik zijn door klanten.”

 

Twee platformen lijkt misschien niet veel, tot je de grote bedragen die met de verhuur gepaard gaan in ogenschouw neemt – enkele duizenden euro’s per dag. Ampelmann is dus al een behoorlijk succes te noemen. Van der Tempel is er trots op: “De industrie heeft harde klappen gehad door de crisis en het is een vrij conservatieve branche waarin wij opereren. Desondanks groeien we stevig door.”

 

Hij is nog regelmatig bij New Venture-bijeenkomsten te vinden, als bezoeker en soms als spreker. “Ik vind het belangrijk dat mensen horen van het succes van New Venture-winnaars. Een goed businessplan schrijven is één ding, maar het gaat uteindelijk om de uitvoering.”