Bedrijf MarQt
opgericht 2006
personeel 6, verwacht voor 2008 25
Omzet 0, verwacht voor 2008: 3,5 miljoen
Doet Gezonde supermarkten
Daagt uit Albert Heijn, Dirk van de Broek, C1000
Wil mensen gezond laten eten
‘We willen het anders doen, met passie voor eten’
Noem ze geen boerderijwinkel, geen biologische supermarkt en geen zaak voor streekproducten. De nieuwe winkelketen MarQt moet niet bij voorbaat al één van de drie stempels krijgen, vinden oprichters Quirijn Bolle (31) en Meike Beeren (35). Want de verswinkels – de eerste opent in het najaar in Amsterdam de deuren – moeten een scala aan ‘lekkere, gezonde en duurzame’ producten bieden.
Dingen anders doen, het is een ‘persoonlijke passie’ van Quirijn Bolle. Zijn idee voor Marqt komt voort uit onvrede. Als salesmanager voor de Amerikaanse Ahold-dochter Foodservices merkte hij dat ‘je het meeste geld kunt verdienen door de grootste troep te verkopen.’
Bolle nam ontslag en verkocht zijn huis in Manhattan.
Terug in Nederland vond hij investeerders en ontmoette Beeren die eveneens haar baan bij Ahold opzegde. “We gaan als maatschappij helemaal verkeerd met voeding om. Tachtig procent van de voeding komt uit het supermarktkanaal. Dat betekent massaproductie waarbij steeds verder in de kosten wordt gesneden. De producten worden steeds ongezonder en van een inferieure kwaliteit. Winkelpersoneel heeft geen idee wat er in de verpakking zit, ambachten verdwijnen. Het systeem houdt zichzelf in stand, en de passie voor eten is daarbij ver te zoeken. Een schande, vind ik.”
Geen appelsientje
In een bedrijfsverzamelpand met uitzicht op het Amsterdamse IJ vertellen Beeren en Bolle hoe ze het dan wel willen. Alle producten moeten in eerste instantie lekker zijn. En met lekker doelt het tweetal vooral op vers en gezond geproduceerd. “Dus tomaten die naar tomaat smaken, en niet naar water. En geen asperges in september.”
Anders is ook de rol van de leveranciers. “Een boer verkoopt nu een kilo aardappelen voor 10 cent. Die ligt uiteindelijk in de winkel voor 1,90 euro. Kun je nagaan hoeveel schakels daar tussen zitten. Die willen we zo veel mogelijk weghalen”, vertelt Bolle uit. Daarnaast betalen leveranciers de supermarkt niet om hun producten in de schappen te mogen leggen, maar krijgt MarQt een deel van de winst. En, om kennis over de producten over te brengen, levert een deel van de leveranciers winkelmedewerkers.
De leveranciers van Marqt zijn onder andere boeren uit de regio. Wat de boeren uit de regio – voor de Amsterdamse winkels worden de boeren uit Noord-Holland ingeschakeld – niet hebben, zoeken de twee elders. Want de winkels van MarQt moeten een alternatief zijn voor de supermarkt. Wie jus d’orange wil, zal geen Appelsientje in de schappen vinden, maar een vers alternatief, of, zoals Beeren zegt, ‘liever nog geperst in de winkel zelf’. Want Appelsientje – en andere bekende merken zoals Coca Cola en Unox – voldoen niet aan de criteria van MarQt.
Vers is een trend
Twijfel aan de formule heeft het tweetal niet. Zelfs niet in een tijd dat de consument gewend is geraakt aan lage prijzen en gemak? Beeren: “De Noordermarkt in Amsterdam is op zaterdag bomvol. Mensen maken tijd vrij om daar hun boodschappen te doen. Vers is een trend en je ziet dat mensen bewuster worden van voeding. We geloven dat er een markt voor is.”
In vijf jaar willen Bolle en Beeren 25 winkels in de Randstad openen. Aan gebrek aan enthousiasme zal het in elk geval niet liggen. Bolle en Beeren hebben geen seconde spijt. “De vrijheid om je eigen keuzes te maken, van het type kassa tot en met personeel, is ontzettend leuk”, zegt Beeren. Bolle vult aan: “Ik werk harder dan ooit, maar ik heb nog nooit zo veel energie gehad.”