Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Leer denken als Steve Jobs

Een kijkje in het brein van Steve Jobs, één van 's werelds meest geprezen entrepreneurs en innovators. Dan verwachten we vooral spektakel. En hoewel zeker interessant, wil het vuurwerkpakket in 'Zo denkt Steve' slechts deels ontploffen.

Handig gedaan door de sales-afdeling van Bruna. Net nu Apple dankzij de lancering van de iPad weer even vol in de schijnwerpers staat, ligt de vertaling van Leander Kahney's Inside Steve’s Brain in de winkelschappen. Een haast perfecte timing dus. De verkoopgenerator lijkt met alle gegarandeerde en kosteloze publiciteit een zekerheidje.

De essentie van deze vertaling mag dan duidelijk zijn (de kassa moet rinkelen), interessant blijft Steve Jobs natuurlijk wel. Rondom zijn persoon hangt al decennia lang een waas van geheimzinnigheid. Voor een belangrijk deel overigens gecreëerd door de man zelf. Toch is deze gezegevierde ondernemer wel verantwoordelijk voor twee revoluties in de computerindustrie (Apple II in jaren 70 en 80 en de digitale muziek de afgelopen tien jaar). Bovendien kopen honderden miljoenen mensen van over de hele wereld zijn producten. En nu wilt u natuurlijk weten: hoe doet hij dat?

Less is more

Een pasklaar antwoord op die vraag geeft Kahney niet. Dat zou ook wat al te makkelijk zijn natuurlijk. Wel lezen we in de 311 pagina’s hoe Jobs tot zijn keuzes komt. Hoe hij het perfectioneren van producten als de iMac en iPod tot kunst heeft verheven. Functionaliteit speelt daarin steeds de belangrijkste rol. Less is More, de ontwikkelaars van Apple zullen regelmatig horendol zijn geworden van de haast bizarre wensen van hun ceo. Elk knopje, elk streepje en elke pixel wordt tot op de millimeter ontleed. En net als ze denken dat het product aan alle wensen van hun baas voldoet, komt deze doodleuk met een nieuw eisenpakket op de proppen. Een proces dat vooral mooi omschreven wordt in hoofdstuk 7, over de totstandkoming van de iPod.

Slechte vertaling

Helaas heeft Bruna bezuinigd in het traject Engels-Nederlands. Zo denkt Steve is ronduit slecht vertaald en staat vol met zinnen die voor een stijlprijs niet in aanmerking komen. Voor die conclusie hadden we nog geen twintig pagina’s nodig. Voor de tweede kritische noot richten we onze blik op auteur Leander Kahney. Als hoofdredacteur van de website Wired toch niet de eerste de beste. Dat Jobs over buitengewone kwaliteiten beschikt mag geen geheim meer heten. Toch prijst Kahney de Apple-topman iets al te opzichtig de hemel in. Vrijwel elke stap wordt door hem als briljant beschouwd. En dat flink wat ex-werknemers Jobs omschrijven als meedogenloos en grof, betekent volgens de auteur niets meer dan dat hij alleen met de allerbeste mensen wil werken. Tja, en zo kun je aan alles een positieve twist geven natuurlijk.

Luister nooit naar uw klanten

Jobs heeft een reputatie die soms mythische proporties aanneemt. Na het lezen van dit boek komt u daar waarschijnlijk van terug. Want wat blijkt? Zo bijzonder is zijn werkwijze helemaal niet. Er zijn hele bibliotheken volgeschreven over de managementstrategieën die de Apple-topman volgt. Wat dacht u bijvoorbeeld van ‘kijk waar de kansen liggen’, ‘neem alleen topspelers en ontsla alle domkoppen' en ‘luister nooit naar uw klanten’ (eentje van Henry Ford). Stuk voor stuk behoorlijk voor de hand liggend dus. Zo ziet u maar. Een multinational leiden, miljarden euro’s omzet draaien en keer op keer succesvolle apparaten op de markt brengen; het is geen hoge wiskunde. Met een goed stel hersenen en een flinke dosis ondernemersdurf zijn die prestaties ook voor u weggelegd.