Dat was even slikken, toen de tsunami in Japan losging en de reactoren van Fukushima op scherp zette. Sjef Peeraer was net lekker bezig om een aardige klantenbasis op te bouwen voor zijn Atoomstroom, leverancier van kernenergie. “Ik dacht echt, laat ik de boel maar opdoeken. Dit was het dan. Honderden afmeldingen had ik verwacht.”
Maar die bleven uit. Wel stopte Peeraer de adwords-campagne en zette hij de sponsoring van het Nederlands damesrugbyteam even op een laag pitje. Er kwamen inderdaad enkele opzeggingen, maar nog veel meer aanmoedigingen en klanten die hem een hart onder de riem staken.
>> Lees ook: Zonder timing geen succes
Peeraer is niet direct een heuse fan van kernenergie, maar hij ziet wel het potentieel. “Ik heb dit bedrijf opgezet in de tijd dat Al Gore predikte voor een schonere wereld. Maar waar ik tegen wil vechten is het energiepopulisme: dat we alles af kunnen met groene energie, dat kolen en kernenergie meteen afgeschaft kunnen worden. Maar als je sommetjes gaat maken, dan kun je simpelweg niet genoeg molens plaatsen om het tempo bij te benen. En dan is kernenergie een interessant alternatief.”
Wind- en zonne-energie
Maar Atoomstroom heeft de laatste tijd meer geïnvesteerd in de organisatie dan in de energie zelf. Sterker, Peeraer staat klaar om ook energielabels te lanceren die wind- en zonne-energie exploiteren. “Een paar jaar geleden zijn we bleu in energie gestapt. We dachten dat het werven van een klant zo’n vijftien euro zou kosten, maar dat bleek het tienvoudige. Maar we zijn ons aan het heruitvinden. We hebben zelf een klantensysteem gebouwd, dat ons in staat stelt het hele klantproces efficiënt te doen.”
>> Lees ook: Ondernemer stunt met zonnepanelen
En dat stelt Peeraer in staat tot het lanceren van wat hij noemt microlabels. “Atoomstroom is met minder dan 20.000 klanten een kleine speler op de energiemarkt. Voorlopig zie ik Atoomstroom als paradepaardje, dat willen we nog een paar keer doen. We kunnen bijvoorbeeld ons klantensysteem leveren aan een woningcorporatie, die haar klanten dan bijvoorbeeld groene stroom kan leveren. En doordat we zelf zo klein zijn, kannibaliseert het ook niet onder onze klanten. Een groot energiebedrijf kan dit niet aanbieden, want grote kans dat ze die huurders van de woningcorporatie al als klant hebben.”
>> Bekijk ook: Minipitch: Atoomstroom
Maar ook Atoomstroom gaat onverminderd door, ook al zal het een klein merk blijven. “Als je een grote versnelling wilt doen, dan moet je er miljoenen in stoppen. En dat kan niet. Maar ook na Fukushima heeft kernenergie bestaansrecht, we groeien weer. En de combinatie van zonne-energie en kernenergie is een hele mooie. Laten we de kernenergie niet met het badwater weggooien.”