Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Intel gaat tv-omroep spelen

Het televisielandschap wordt er niet overzichtelijker op. Na Google en videodiensten als Netflix en Hulu komt nu ook Intel met online betaaltelevisie. De Nederlander Erik Huggers zet het op poten.

 

Achter de schermen werkt Intel, tot nu toe vooral de wereldmarktleider in de hardware die de pc en het hele internet laat draaien, aan de overstap naar de media die op het web rondzoemt. Volgens The Wall Street Journal heeft het zijn zinnen gezet op het aanbieden van internet-televisie, waarmee het om te beginnen kijkers in de VS wil trekken.

Zenderpakket

Een drastische stap voor een partij die zich tot nu toe nauwelijks bemoeide met de software en content die draaide op zijn chips. Maar Intel lijkt nogal vastberaden. De afgelopen maanden heeft het mediabedrijven bestookt met zijn plan voor een 'virtuele omroep' die landelijk internet-tv zou gaan aanbieden in een pakket dat lijkt op dat van de bestaande kabelmaatschappijen. Kijkers krijgen de zenders op hun scherm via een settopbox waarin bijna vanzelfsprekend Intel-chips zullen zitten. Hoewel het signaal zal worden verspreid via het internetprotocol krijgen de kijkers daar niets van te zien: voor toegang tot het web moeten ze apart betalen. Nog voor het einde van dit jaar zou de dienst live moeten gaan.

Strategiewijziging?

Intel zet een stap waarover analisten zich op het achterhoofd krabben: van alle kanten storten partijen zich op online video en televisie: van webgigant Google tot de tv-fabrikanten die hun toestellen aansluiting geven op het web, en natuurlijk de handvol grote aanbieders van online betaalde video. Aan de hardwarekant was Intel nauw betrokken bij de versmelting van het web met tv-kijken: het ontwikkelde mediachips voor 'slimme' tv's. Ook Google TV – tot nu toe niet zo'n succes – draaide op Atom-chips van Intel. Maar opmerkelijk genoeg heeft Intel vorig jaar nog de Digital Home Group ontmanteld, waaruit dergelijke activiteiten voortkwamen.

BBC baas

Toch werd er op hetzelfde moment een nieuwe divisie opgetuigd met de naam Intel Media. En ook deze wordt geleid door een hele bekende naam in omroepland: Erik Huggers. De Nederlander was 4 jaar lang de topman van de digitale tak van de Britse BBC. Begin 2011 werd hij daar weggekocht, nadat hij bij de prestigieuze 'Beeb' onder meer verantwoordelijk was geweest voor de BBC iPlayer, de Uitzendinggemist van de Britse omroep. Hij lijkt dan ook de architect achter de strategiewijziging waarbij Intel dichter tegen het (afleveren van) content aankruipt.

Intels voorsprong

Volgens de door WSJ aangehaalde bronnen zijn de besprekingen tussen Intel en de mediabedrijven in een pril stadium. Intel heeft volgens insiders wel een sterke troef in huis: behalve de hardware waarop de video draait, heeft het ook de verfijnde software ontwikkeld die de content beschermt tegen piraterij. En dat is zo'n beetje de heilige graal van de online video. Zolang hun films online niet veilig zijn, zullen de productiemaatschappijen huiverig blijven om hun nieuwste kaskrakers uit te leven aan partijen die ze online willen verhuren of verkopen.

Concurrent: Apple

Om het online tv-landschap nog iets onoverzichtelijker te maken, probeert ook Apple de makers van films en andere videocontent te verleiden om zaken te doen. Bekend is, dat Steve Jobs tot op zijn sterfbed droomde van een volwaardige Apple-tv, een toestel dat online televisiekijken tot een naadloze dienst á la iTunes plus iPod moest maken. Ook vorige week bleven de tv-plannen nog beperkt tot de zoveelste update van het aparte Apple TV-kastje, maar later dit jaar zou Apple toch serieus met een eigen toestel kunnen komen. Misschien maakt Intel zich daar weinig zorgen over: de meeste grote Apple-apparatuur is immers 'Intel Inside'.

 

Lees ook: