Innovatie kost veel geld en tijd. Toch is innoveren noodzakelijk om je bedrijf vooruit te krijgen. Podiumauteur Stijn Rook adviseert om slim te innoveren door startups in te schakelen.
Tijdens de Innovation Awards van een consultancybedrijf presenteert de business developer van een grote vervoersorganisatie zijn taxi app. De ontwikkeling heeft 2 ton en 6 maanden tijd gekost. Op hetzelfde moment zijn er meerdere startups in Nederland die al een taxi-app ontwikkeld en gelanceerd hebben.
Zoals gebruikelijk bij een recessie hebben organisaties weinig geld beschikbaar voor innovatie. Logisch want kapitaal is schaars. Maar ook gevaarlijk want juist nu is innovatie van levensbelang. Gelukkig hoeft het helemaal niet duur te zijn voor organisaties om te innoveren. De gouden tip: ga samenwerken met startups.
Toegevoegde waarde van startups
Grote organisaties zien startups vaak als een groepje nerds die achter hun MacBook zitten te programmeren. En dat klopt soms ook wel. Zij zijn echter wel degene die voor verandering zorgen. Denk aan Yammer, LinkedIn en Salesforce. Allemaal startups die organisaties in staat stelt efficiënter te werken. En dat is slechts het topje van de ijsberg: er zijn duizenden startups die toegevoegde waarde kunnen bieden voor organisaties maar simpelweg niet zichtbaar zijn.
Dat groepje nerds blijkt vaak ook nog eens te bestaan uit intelligente en ambitieuze mensen. Veel van hen zouden zo in aanmerking komen voor een corporate traineeship of een job op de Zuid-as met veel meer salaris en status. Maar dat willen ze helemaal niet. Ze willen de wereld veroveren en zijn bereid hier alles voor te geven.
Samenwerken met startup
Organisaties zouden veel meer gebruik kunnen maken van de unieke eigenschappen van startups. Om dit te bereiken moet als onderdeel van het innovatieproces altijd eerst de startupmarkt in kaart gebracht worden. Grote kans namelijk dat een veelbelovende startup al hetgeen heeft ontwikkeld waar behoefte aan is en openstaat voor een vorm van samenwerking. Dit voorkomt dat innovatie een onnodig dure en tijdrovende bezigheid is. Het maakt innoveren een stuk flexibeler en efficiënter wat de kansen op succes ten goede komt.
Wat de beste manier van samenwerken met een startup is, verschilt per situatie. Heeft de startup een tool ontwikkeld die gebruikt kan worden binnen de organisatie, dan is het raadzaam klant te worden. Als het gaat om een technologie die interessant is voor klanten van de organisatie dan kan er gekeken worden naar een partnership. In sommige gevallen kan zelfs een overname interessant zijn: als het bijvoorbeeld gaat om een baanbrekende technologie die de organisatie opnieuw op de kaart kan zetten.
In alle gevallen profiteert niet alleen de organisatie maar ook de startup. Door het hebben van een launching customer of het opzetten van een partnership met een grote organisatie zijn zij weer een stukje dichter bij het veroveren van de wereld.
Over de auteur:
Podiumauteur Stijn Rook is mede-oprichter van Inbys.com, een innovatiebureau dat de link legt tussen organisaties en startups.