Innovatief zijn is iets anders dan eenmalig iets uitvinden, zegt Toni Sfirtis, strategie-expert bij TIAS. Hoe maak je van innovatie een continu proces?
We moeten met z’n allen innoveren. Innoveren is hip, innoveren is cool en als je innoveert is succes verzekerd. Toch? Het idee is niet zo verwonderlijk.: uit recent onderzoek naar innovatie en innovatief vermogen blijkt dat 59 procent van de respondenten aangeeft gedurende moeilijke tijden meer te investeren in innovatie. Maar hoe doe je dat nou, zodat er ook blijvend resultaat uitkomt?
Innovatie-checklist
Voor een goed innovatieproces zou u eerst eens de volgende vragen moeten proberen te beantwoorden en de consequenties daarvan daadwerkelijk door te voeren in uw organisatie.
- Zijn uw huidige klanten over 5 jaar ook uw meest waardevolle klanten?
- Zijn de klantwaarden van uw toekomstige klanten dezelfde als van uw huidige klanten?
- Zijn uw huidige concurrenten ook uw toekomstige concurrenten?
Indien u enkele van bovenstaande vragen met 'nee' hebt beantwoord, in hoeverre bent u dan bereid om ook daadwerkelijk fundamentele veranderingen in uw organisatie door te voeren? In termen van waardecreatie, besturing, inrichting, competentieontwikkeling? Want precies daar geldt voor innovatie: the proof of the pudding is in the eating.
- Leestip: 'Innovatie kan veel slimmer', over het boek Disrupt van Luke Williams.
Zeven inzichten over innovatie
Wat is innovatie wel? En minstens zo belangrijk: wat is het niet? Zeven inzichten.
#1. Innovatie = niet: 'moeten'
In de praktijk kom ik veel bedrijven tegen die zeggen: we moeten innoveren! Met de klemtoon op ‘moeten’. Alsof innovatie op bestelling kan plaatsvinden. Dit is ook niet verwonderlijk, gezien het aantal gepubliceerde boeken en artikelen over dit onderwerp, waarin met de flair van een kookboek de manager wegwijs wordt gemaakt in hoe te komen tot innovaties. Daarin heeft de manager ook nog de keuze tussen transformationele, incrementele, technologische, en radicale innovaties. Of product-, diensten- of zelfs belevenisinnovaties. Misschien is uw organisatie meer van gamechanging innovaties, waarde-innovaties, businessmodel-innovaties? U zegt het maar… Maar innovatie kan dus helemaal niet op bestelling geboekt worden.
#2. Innovatie = relevant blijven
Mijn definitie van innovatie? Het is iets nieuws, wat breekt met het bestaande en wat marktrelevant is. Het woord marktrelevantie impliceert dat innovatie invulling geeft aan een aantal doelgroepspecifieke klantwaarden en commercieel potentieel heeft. Relevant zijn en blijven is een must. Toch wordt het hier moeilijk. Veel organisaties tuigen zelfsturende teams op met als taakstelling: 'Kom met innovaties, die ons de voorsprong in de markt gaan geven. Maar wel onderbouwd met een businesscase!' Hoe paradoxaal kan een taakstelling zijn?
Innovatie is 14 uur per dag buffelen en het hoofd leegmaken om nieuwe bijzondere gerechten te verzinnen
Ferran Adria (culinair genie en eigenaar van el Bulli, voorheen een van de meest gerenommeerde en baanbrekende restaurants ter wereld)
#3. Innovatie = continu veranderen
In een wereld waarin verandering de enige constante is, en waarin markten zich sneller ontwikkelen dan organisaties, is innovatie geen eenmalige actie. Het is geen project wat eenmalig georganiseerd wordt. Het is niet voor niets dat de meest succesvolle ondernemingen in de afgelopen decennia diegenen zijn waar de dominante logica – hoe waarde te creëren voor klanten en eigen organisatie – niet wezenlijk veranderd is. Wel hebben ze door de jaren heen op onderdelen aanpassingen, optimalisaties, en zelfs vernieuwingen doorgevoerd. Deze organisaties hebben bewezen wendbaar te zijn in de tijd.
#4. Innovatie = een kerncompetentie
De meest ingeburgerde term voor deze wendbaarheid is ‘Agiliteit’. Innovatie is in dit soort organisaties geen activiteit, maar eerder een kerncompetentie. Zo'n organisatie heeft door de jaren heen geleerd continu gesynchroniseerd te zijn met haar omgeving, markten, klanten en overige relevante stakeholders. Dit proces van continue synchronisatie vereist van een organisatie om steeds alert te zijn op nieuwe vergezichten en tegelijkertijd de huidige business doorlopend te optimaliseren. In de huidige tijdsgeest zitten we in een permanente verbouwing van de winkel en de verkoop zal altijd succesvol moeten kunnen doorgaan. Verandering ‘an sich’ is veranderd. Organisaties moeten leren hoe met deze ‘flux’ om te gaan.
In de huidige tijdsgeest zitten we in een permanente verbouwing van de winkel en de verkoop zal altijd succesvol moeten kunnen doorgaan.'
#5. Innovatie = moed
Innovatie gaat dus niet om eenmalige acties, die binnen de kortste keren gekopieerd worden, het gaat om het ontwikkelen van innovatief vermogen. Het gaat om het waarborgen van de langetermijncontinuïteit door de ‘wendbaarheid’ van de organisatie te maximaliseren. Hiervoor is moed nodig. Moed van leidinggevenden die bereid en in staat zijn om met jarenlange ingesleten conventies te breken. Conventies over wat daadwerkelijk van waarde is voor klanten, conventies over hoe klanten en markten worden bedient, en vooral conventies hoe organisaties en medewerkers geleid moeten worden.
#6. Innovatie = conventies doorbreken
Het mentale model van de organisatie (de verzameling van ingesleten conventies) is een van de belangrijkste drempels tot innovatie. Hoe succesvoller een organisatie in het verleden, des te taaier dit mentale model.
Hoe succesvoller een organisatie in het verleden, des te taaier het mentale model'
Uit recente onderzoeken naar de herkomst van input en ideeën voor innovaties geeft 75% van de respondenten aan dat bij bestaande collega’s te halen en 59% bij het management van de eigen organisatie. Hoezo dit bestaande gedachtengoed, en dus deze inertia, blijven cultiveren? Het is dé reden waarom de meest radicale innovaties niet gerealiseerd worden door de gevestigde orde, maar door outsiders zonder enige historische bagage dan wel conventies over de huidige business en de vanzelfsprekende mores in een bepaalde bedrijfstak.
#7. Innovatie = een kroket
Innoveren is een continu proces van leren, breken met oude conventies en durven veranderen. Dit vereist andere perspectieven, andere competenties en andere wijzes van leidinggeven. Niet eenmalig, maar geïnternaliseerd in het dagelijks denken en doen van medewerkers en leidinggevenden.
Of zoals een vriend ooit tegen me zei: “Innovatie is net als een kroket! Iedereen vindt hem lekker, maar niemand wil weten hoe die gemaakt wordt”.
Innovatie is als een kroket. Iedereen vindt hem lekker, maar niemand wil weten hoe die gemaakt wordt'
Auteur Toni Sfirtsis is een expert op het gebied van Strategic Innovation & Future Leadership (Value Innovation, Business Innovation & Management Innovation). Gedurende de afgelopen 20 jaar is hij vooral werkzaam als executive consultant voor diverse organisaties (handel, industrie, financiële en professionele diensten) en heeft hij uitdagingen op het gebied van strategieontwikkeling en implementatie opgepakt.
Innovatie tot een kerncompetentie maken?
Wilt u innovatie hoog op de managementagenda van uw bedrijf zetten? De Masterclass Innovatie geeft u de kennis en vaardigheden om innovatie binnen uw organisatie naar een hoger niveau te brengen.
Foto boven via: Flickr