Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Iedere week een nieuwe vestiging

Mari de Kort reanimeerde twee jaar terug, met succes, een oud concept. Zijn onderneming opent iedere week een nieuw filiaal en groeit gestaag naar een omzet van tien miljoen euro.

Kappersketen BrainWash is nu nog relatief onbekend. Als het aan oprichter Mari de Kort ligt komt daar snel verandering in. Elke week wordt er een nieuwe vestiging geopend, en dagelijks nieuw personeel aangenomen.

 

Onder leiding van Mari de Kort (57) en zijn zoons Mareno (24) en Martijn (27) gooit het bedrijf, met de slogan ‘revolutie in kappersland’, oude kappersgebruiken overboord. Geen hoge prijzen en krappe openingstijden meer, maar binnenlopen wanneer je wilt. Ook ná werktijd. Voor 12,50 euro kun je er je haar laten wassen, knippen en stylen.

 

De ontstaansgeschiedenis van het bedrijf berust grotendeels op toeval. De Kort – die voorheen onder andere werkte in de papierindustrie en autowereld – bedacht het concept na gesprekken op een feestje. Achter de naam BrainWash zit geen enkele theorie, en ook de huiskleur oranje is niet op een strategische manier gekozen. “Ik kan een hele kleurentheorie noemen bij de kleur oranje,” lacht hij, “maar ik heb er simpelweg voor gekozen omdat oranje al sinds mijn vijfde mijn lievelingskleur is.”

 

Revolutionair

In twee jaar tijd heeft De Kort zijn kappersketen weten uit te breiden tot dertig zaken. Dit jaar is hij van plan om er nog eens dertig te openen en daarmee een omzet van tien miljoen te halen. “Dertig vestigingen in twee jaar tijd is in de retail al best veel, maar in de kapperswereld nog nooit gedaan.”

 

De Kort is bescheiden over zijn succesvolle onderneming. “Het idee is heel eenvoudig, dat had iedereen kunnen bedenken”, zegt hij. “De individuele factoren zijn ook niet uniek. Er zijn kapsalons die goedkoper zijn, en kapsalons die langer open zijn. Maar we zijn de eerste die én goede prijzen hebben, én toegankelijk zijn, én lange openingstijden hebben.”

 

Brutaal

De Kort zweert bij zijn vermenigvuldigingstheorie: “Per klant verdienen we bijna niks, maar omdat we veel klanten, veel salons en lange openingstijden hebben, halen we veel omzet”,

 

Een andere eigenschap die BrainWash succesvol maakt, is de focus op één service. “Veel kappers doen er van alles en nog wat bij. Wij niet, we hebben maar een beperkt aantal diensten en producten. Binnen dat kader proberen we het optimale te leveren. Je moet focussen op het merk, zodat mensen weten wat ze krijgen. Zo zijn H&M en Ikea ook groot geworden. BrainWash wordt echt een merk, heel herkenbaar.”