‘Van Amsterdam naar Groningen reizen binnen twintig minuten. Over een paar jaar kan het. Dat zal drastische gevolgen hebben voor het Nederlandse woon- werkverkeer’, stelt CEO en oprichter van Hardt Hyperloop, Tim Houter (25). Samen met zijn team werkt hij aan een nieuw vervoersmiddel: de hyperloop.
Elon Musk
Het idee voor de hyperloop kwam oorspronkelijk van SpaceX-topman Elon Musk. Een nieuw soort trein die zo snel door een buis raast dat je overal in no time bent. De druk in die buis is heel laag, waardoor er bijna geen lucht in zit en er nauwelijks weerstand is. De hyperloop kan daardoor snelheden van zo’n duizend kilometer per uur behalen, ongeveer gelijk aan de snelheid van een vliegtuig.
Maar Elon Musk was niet van plan om de hyperloop zelf te bouwen en exploiteren. ‘Daarom organiseerde hij met SpaceX een wedstrijd in 2016. Musk wilde technologie en innovatie stimuleren, want hij wil dat de hyperloop gebouwd werd. Alleen wil hij dat niet zelf doen’, legt Houter uit. Hij was zelf destijds nog student werktuigbouwkunde aan de TU Delft. Samen met een team studenten deed hij mee aan de competitie van SpaceX en behaalde eerst de tweede plek voor hun ontwerp en later de eerste plek voor de beste ‘overall score’.
Hardt Hyperloop
Die ervaring zette Houter ertoe aan om, samen met drie partners, zijn eigen bedrijf te starten en de hyperloop echt te gaan bouwen: Hardt. ‘Inmiddels zijn we achttien man sterk en we hebben zojuist 1,25 miljoen euro opgehaald tijdens een nieuwe financieringsronde’, vertelt Houter. ‘We denken dat we in 2021 de infrastructuur voor de hyperloop kunnen gaan bouwen. Tot die tijd zijn we nog bezig met het testen van de capsules. Daarvoor hebben we nu een testfaciliteit in Delft, maar daar kunnen we niet alles testen. Daarom willen we samen met onze partners en de overheid een andere testfaciliteit bouwen in Flevoland. Daar kunnen we ook testen met bochten, snelheid en banen wisselen.’
Houter is van plan om een landelijk netwerk te laten bouwen voor de hyperloop. Onze huidige stations sluiten niet aan op de faciliteiten die een hyperloop nodig heeft, dus moeten er nieuwe stations gebouwd worden. ‘Ik zie het voor me als een station met veel platformen, waar elke halve minuut meerdere hyperloop vertrekt of aankomt. De hyperloop werkt via autonome technologie, die zelf reguleert hoeveel vraag er op een bepaald traject is en daarop inspeelt met meer of minder hyperloops. Mensen moeten direct naar hun eindbestemming kunnen reizen in de capsule, de hyperloop stopt dus niet tussendoor, zoals je gewend bent met de trein. Daarvoor is een groot netwerk met veel capsules nodig.’
Voordelen
De voordelen van de hyperloop zijn aanzienlijk: korte reistijd, geen klimaatvervuiling en betaalbaar voor iedereen. De buizen waardoor de treinen reizen kunnen zowel ondergronds als bovengronds gebouwd worden en het netwerk moet een internationale economische versterking opleveren. ‘Dat is het idee’, stelt Houter. ‘De hyperloop stoot nauwelijks CO2 uit en maakt gebruik van zonne-energie, waardoor het systeem erg milieuvriendelijk is. Het is minder ingewikkeld om de ruimte te vinden voor de aanleg van de infrastructuur van de hyperloop dan van een trein. We kunnen de buis namelijk zowel onder de grond bouwen als boven de grond. We kunnen de buis zelfs op palen bouwen om twee gebieden niet van elkaar af te scheiden of wanneer er geen grond beschikbaar is.’
Internationaal uitbreiden
De voordelen van de hyperloop moeten eerst nog in Nederland bewezen worden, maar een internationaal netwerk staat al op de planning. ‘We willen steden in verschillende landen met elkaar gaan verbinden. Je kunt dan makkelijk voor je werk bijvoorbeeld even op een neer naar Parijs, zonder veel tijd kwijt te zijn. Dat zal flinke gevolgen hebben voor het woon- werkverkeer en het werkgeluk. Reistijd hoeft geen factor meer te zijn als je bijvoorbeeld buiten de stad wilt gaan wonen, of andersom. Je kunt in heel Nederland wonen en nog binnen een half uur op je werk zijn, ook al is dat aan de andere kant van het land. Dat geeft veel vrijheid en flexibiliteit in je leven.’
Er staan er nog flink wat uitdagingen in de weg voor het zover is. Het aanleggen van de nieuwe infrastructuur moet gecoördineerd worden met de bestaande infrastructuur voor auto’s, treinen, metro’s en vliegtuigen. Voor de financiering van het project werkt Hardt samen met een aantal partners, waaronder BAM, NS en UNIIQ. En wanneer het netwerk van de hyperloop is gebouwd en de capsules rijden, is intercontinentaal reizen het volgende doel. ‘Maar dat is nu nog een stapje te ver’, lacht Houter.
Het komende nummer van Management Team staat in het teken van mobiliteit. Met onder meer een interview met marketingman Bram Schot van Audi, Maurice Unck van RET over zijn leiderschapsprincipes en Arcadis, Nedap en 24/7 Tailor Steel over de mobiliteit van morgen. Bestel hier een proefnummer of een abonnement.