In het hart van de high-techindustrie – Silicon Valley – vieren Nederlandse bedrijven de nodige successen of zijn ze daar naar op weg. 5 Hollandse pareltjes uitgelicht.
De redactie van Techbusiness sprak met de ondernemers. Over succes en de weg ernaar toe.
# Riscure
Marc Witteman, CTO van Riscure, pioniert voor zijn bedrijf sinds kort vanuit Silicon Valley. Hij vond onderdak bij een bijzondere incubator: Holland in the Valley.
Riscure is in Nederland al meer dan tien jaar actief in een specifieke niche: het test de beveiliging van smartcards, telefoons en settopboxen 'in een vijandige omgeving'. Terwijl hardware- en softwarefabrikanten vooral de theoretische veiligheid van hun producten uitdokteren, stelt Riscure ze in de praktijk in eigen testlab op de proef. In de loop der jaren heeft het bedrijf daarvoor testgereedschap ontwikkeld, dat ook als product wordt aangeboden. "Eigenlijk zijn we hackers," zegt Marc Witteman, oprichter en cto van Riscure.
TechBusiness sprak hem over de achtergrond van de oversteek naar Silicon Valley, waar zijn bedrijf inmiddels ook een reeks klanten heeft. Als kwartiermaker houdt Witteman de komende tijd kantoor in een oranje gekleurde incubator: Holland in the Valley. Een initiatief van het Nederlandse consulaat, dat Nederlandse bedrijven helpt voet aan de grond te krijgen in deze regio.
# Dealerdirect
Niels Oude Luttikhuis is na een jaar voorbereiden klaar voor de lancering van de Amerikaanse versie van ikwilvanmijnautoaf.nl. Amerikaanse dealers zitten te springen om de dienst van Dealerdirect.
Dealerdirect is, na een aanloop van vijf jaar, uitgegroeid tot een succes. Niels Oude Luttikhuis en zijn compagnon Vincent Stevens brengen dit jaar 25.000 particuliere autoverkopers in contact met de autobranche. Via een baaierd van websites, waarvan ikwilvanmijnautoaf.nl een klinkende naam is,en 1daycar.nl een hele recente, brengen ze professionele vraag en particulier aanbod bij elkaar.
Het loopt goed in Nederland, sinds enige tijd ook in België, en binnenkort is Amerika aan de beurt. Of liever gezegd: Californië, een staat die met 7 miljoen inwoners half zo klein is als Nederland en volgens Oude Luttikhuis zit te springen om zijn dienst. De site Carcashauction.com is inmiddels bijna live. In een interview met TechBusiness vertelt hij waarom. En ook: dat het niet meevalt in de VS een bedrijf van de grond te krijgen vanwege de juridische rompslomp, en dat je bij de douane soms maar beter kunt jokken omtrent je reisdoel.
# Yobble
Ronald Mannak doet met Yobble vanuit Silicon Valley wat hem in eigen land niet gegund leek: opnieuw beginnen na een faillissement.
1uptoys was vanaf 2006 de lieveling van pitchjury’s en won de Rising Star award, een Broos van Erpprijs en een NewVenture award. Gadgetfreaks vraten de VBeat luchtgitaar en drumkit die Ronald Mannak ontwikkelde. Speelgoed, maar wel high-tech speelgoed, volgestopt met bewegingssensoren die voor de komst van iPhone en Wii revolutionair waren.
Na aanvankelijk succes klapte 1uptoys in 2010. Een Chinese fabrikant bracht de eerste producten in licentie op de markt, maar 1Uptoys slaagde er daarna niet in op tijd opvolgers te leveren en de kredietcrisis maakte het aantrekken van kapitaal moeilijker. “De markt voor early stage investeringen in Nederand is altijd erg slecht geweest. De grote fout was in Nederland te blijven voor het ophalen van geld, terwijl we meer kans hadden gehad in Silicon Valley.”
> Lees het volledige interview
# Faruk Ateş
TechBusiness sprak in Silicon Valley met Nederlandse tech-ondernemers die vanuit het hart van de IT-industrie de wereld gaan veroveren. Faruk Ateş bereidt een startup voor zoals velen dat doen: naast zijn baan.
Faruk Ateş is, dat hoor je ook duidelijk, al langer in de States en van top tot teen self-made. Na vier jaar Gymnasium hield hij school voor gezien en stortte hij zich volledig op het web als programeur en designer. Onder meer bij Media Design, dat websites en een content management systeem leverde waarvan vooral de look and feel opvielen.
Tot in de VS: Apple vroeg hem om naar Cupertino te komen, om als user interface engineer mee te sleutelen aan de online Apple store. Ik kreeg een mailtje: "How would you like to work for Apple?'' Ik dacht natuurlijk dat het spam was, maar alles klopte. Toen heb ik toch maar gereageerd." Na drie jaar vertrok hij bij Apple. "Het ging een beetje wringen, omdat ik ook druk bezig was met eigen projecten, terwijl je als Apple-werknemer bepaalde restricties krijgt opgelegd."
Zijn belangrijkste project was Modernizr, een zogeheten open source JavaScript library, die web-ontwikkelaars kunnen inzetten om wat ze in HTML5 en CSS3 bouwen zo goed mogelijk te laten samenwerken met de verschillende browsers. Met Modernizr won Ates vorig jaar nog een .Net Award. Modernizr combineert hij inmiddels met een baan bij Apture, in 2009 nog voorzien van ruim vier miljoen dollar startkapitaal. Apture belooft contextgevoelige pop-ups die niét irritant of commercieel zijn, maar nuttige en mediarijke extra informatie aan een tekst toevoegen. Als plug-in voor de Firefox-browser is Apture inmiddels 500.000 keer gedownload.
Als hoofdontwerper is Apture voor Ateş een spannend avontuur, maar toch werkt hij hard aan een eigen startup. In 2012 wil hij het maken en het publiceren van een presentatie gemakkelijker, maar ook stukken aantrekkelijker maken. "Je publiek moet het gevoel krijgen dat het echt in de zaal aanwezig is." Vergeet Powerpoint; vanaf 2012 komt … Jammer, de naam van zijn nieuwe bedrijf wil Ateş nog niet kwijt.
# EFactor
EFactor, een door Nederlanders gerund webnetwerk voor ondernemers, wil vijf miljoen ophalen op de Nasdaq. We spraken in San Francisco Marion Freijssen over de business-tegenhanger van Facebook.
Het lijkt erop dat EFactor, een zakelijke variant op de bekende social mediasites, het ijzer smeedt nu het gloeiend heet is: het wil naar de Nasdaq-beurs op een totale waardering van 100 miljoen dollar. Doel is om 5 miljoen aan vers kapitaal op te halen. Freijssen laat wel weten, dat uiteindelijk 40 procent van de aandelen op de beurs verhandelbaar worden. Dat zou betekenen dat de bestaande aandeelhouders voor 35 miljoen cashen. Helaas laat de filing bij de SEC nog op zich wachten, zodat de cijfers die Freijssen kwijt wil, niet controleerbaar zijn. "Een dezer weken verwachten we de aanvraag in te kunnen dienen."
Maar wat is EFactor? Opgericht in 2008, claimt het 'tegen 1 miljoen' gebruikers voor zijn netwerk, afkomstig uit 185 landen. Driekwart van de aangesloten ondernemers zijn Amerikanen, maar ook in Nederland, Engeland, Duitsland en India zijn leden actief. "Het blijkt dat ondernemers op zoek zijn vier zaken: kapitaal, kennis, manieren om hun kosten omlaag te krijgen en mogelijkheden voor business development. Daaraan kunnen wij ze helpen via het netwerk."
Vooral startende ondernemers of bedrijven die willen internationaliseren kunnen veel hebben aan de database en deals van EFactor. Zelfs webondersteuning, administratie en 1200 werkplekken over de hele wereld (bij partner Regus) kan EFactor regelen. Het is op die manier een webnetwerk dat inzet op écht offline contact en dienstverlening. Maar volgens Freijssen, die EFactor heeft opgezet samen met IT-ondernemer Adrie Reinders en diens zoon Roeland, is EFactor in essentie een mediabedrijf. "De aanvullende diensten als organisatie van evenementen en reizen laten we aan partners over." Freijssen werkt sinds anderhalf jaar vanuit het Amerikaanse hoofdkantoor van EFactor, in hartje San Francisco. "We willen zo snel mogelijk naar 2 miljoen leden."