Adriaan Mol (29) was in 2007 op de lijst 25 onder de 25 de meest succesvolle jonge ondernemer. In omzet gerekend: met zijn Mollie, dienst voor het doen van microbetalingen, was hij goed voor zes miljoen euro. Nu is dat een veelvoud. Denken we, want inmiddels is Mollie gegroeid en heeft het onlangs zelfs een bankvergunning bemachtigd. Hoewel Mol is nog steeds relaxed en openhartig, maar niet over zijn omzet.
Mollie is uitgegroeid tot een zogenoemde payment service provider, die voor webwinkeliers alle rompslomp rond de kassa uit handen neemt. Dat draait al lang niet meer om microbetalingen. Sterker nog: voor microbetalingen heeft Mol in het verleden het aparte bedrijf ZayPay opgericht, en een paar jaar later heel goed verkocht. Weer geen bedragen, maar Mol is inmiddels actief als investeerder in andere bedrijven, met Stash Ventures. Genoeg stof om over bij te praten.
Mollie wordt een bank?
“Het wordt inderdaad een interessant jaar voor Mollie. Toen ik in de 25 onder de 25 stond, was het nog een aanbieder van micropayments en sms-diensten – die had je in die tijd gewoon nodig om kleine betalingen te kunnen doen. Deels door het succes van iDeal zijn we flink meegegroeid tot payment service provider. De sms-diensten hebben we kort geleden overgedaan aan mijn andere bedrijf, Mobile Tulip, dat ik samen met Robert Vis heb. Daardoor kunnen we ons nu volledig storten op nieuwe betaaldiensten. Die bankvergunning hadden we echt nodig vanwege onze omvang. Een boel gedoe, zeker voor een internetbedrijf dat zich voortaan moet gaan gedragen als een financiële instelling, maar het heeft wel gezorgd voor een professionaliseringsslag. Maak je geen zorgen hoor: we lopen hier niet allemaal in grijze pakken. Als je hier binnenloopt voelt alles gewoon nog als een startup.”
Wat is de grootste verandering in je ontwikkeling als ondernemer?
Treed jij in hun voetsporen? Bekijk de lijst uit 25 onder de 25 van 2012 “Vergeleken met vijf jaar geleden? Ik probeer vooral te genieten en had me altijd al voorgenomen niet op mijn dertigste een burnout te krijgen. Ik ben de afgelopen jaren door een proces heengegaan waar meer oprichters mee te maken krijgen. Naarmate een organisatie groeit, wordt het steeds lastiger te voorkomen dat jij door je organisatie wordt gedreven, in plaats van andersom. Door de groei verwachten een onderneming en de mensen meer van je, en dat kan in de weg komen te staan van je eigen kwaliteiten en ideeën. Ik heb nu geleerd om daarvoor meer ruimte vrij te maken, en daarmee hangt mijn grootste verandering samen. Ik heb een directeur aangesteld. Dat is een lastig proces geweest. Niet alleen omdat je je zaak moet overlaten aan iemand die je dat toevertrouwt, maar alleen al het vinden van zo iemand. Je hebt niet je ziel en zaligheid in een gestroomlijnde onderneming gelegd om het dan over te laten aan een zwaar managerstype. Daar denkt de buitenwereld toch soms wat makkelijk over, maar het is uiteindelijk gelukt en het voelt prima.”
Heb je een nieuwe rol gevonden?
“Ik zit zelf nu vooral op strategie, business development en innovatie. Ik maak af en toe ook een dag vrij om gewoon old school met de software developers een beetje te programmeren. Niet dat ik het net zo goed kan als zij of allemaal kan bijhouden, maar je wil toch gevoel houden voor wat er aan die kant van de business allemaal gebeurt. Ik wil geen baas zijn die alleen maar baas is maar verder niet weet hoe het technisch werkt. Het helpt ook als je nieuwe dingen aan het bedenken bent.”
En inmiddels heb je gecasht op Zaypay?
“Daar kan ik weinig over zeggen. Maar Zaypay was vanaf 2007 een serieuze spin-off van Mollie, een pure micropayment dienst. Dat liep goed in heel veel landen, maakte ook winst maar we hadden de pech dat concurrenten Amerikaanse investeerders met diepe zakken achter zich hadden. Wij vinden ons product trouwens nog steeds beter, maar we kregen in 2011 een goed bod. En Mollie was per ongeluk heel hard doorgegroeid, zodat we besloten daarmee in Nederland door te gaan.”
De opbrengst zit weer in Mollie?
“Nee, daar hoeft geen geld bij. Ik investeer via mijn holding in andere bedrijfjes, omdat ik het erg leuk vind om in goede ideeën en bevlogen mensen te investeren. Het is allemaal niet zo formeel en er zit geen echte lijn in: de meeste ondernemers zijn vrienden, of mensen die je ontmoet waarmee je een klik hebt, het gaat om een schoenenmerk, een restaurant.”
Heb je onderweg nog iets geleerd waar de jonkies iets aan hebben?
“Als je me vraagt naar dingen die fout zijn gelopen of waar ik achteraf spijt van had: die zijn er niet. Wat ik wel echt door mijn ervaringen heb geleerd, zal wel klinken als een cliché. Maar het is echt belangrijk om het talent te bezitten dat je van tijd tot tijd vanaf de zijlijn eens goed naar jezelf kan kijken. En dan nog zoiets, het spijt me maar het is écht waar: je moet alleen doen wat goed voelt. Mijn grootste les: voelt iets niet helemaal goed, dan moet je het laten.”
Lees ook:
Ben jij onder de 25 jaar en hard aan de weg aan het timmeren met je eigen bedrijf? Meld je dan nu aan voor de achtste editie van de 25 onder de 25, de lijst van meest veelbelovende jonge ondernemers van Nederland.