Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe de Kaospilots investeerders lokken

Voor ondernemersopleiding Kaospilots in Rotterdam was het niet eenvoudig investeerders te vinden. Immers, het concept wijkt nogal af van reguliere opleidingen en kon destijds niet bogen op de successen van nu. Hoe kregen de oprichters kapitaal?

Kaospilots is een vorig jaar opgerichte ondernemersopleiding naar Deens voorbeeld, waar Kaospilots inmiddels een instituut mag worden genoemd. Naast theorie staan creativiteit en actief ondernemerschap centraal. De opleiding onderscheidt zich door zijn speelse insteek en nadruk op MVO van andere, meer op theorie gebaseerde ondernemersopleidingen.

 

De meeste opleidingen bestaan uit een vaststaand curriculum en duidelijk af te strepen doelen: wie een diploma haalt aan een opleiding psychologie wordt psycholoog. Zo werkt dat niet bij Kaospilots, waar de studenten voor het grootste deel zelf hun doelen bepalen. Oprichter Peter Linde geeft toe dat het lastig is zijn opleiding helder uit te leggen. “Niet elk bedrijf snapt dit. Nu kunnen we op resultaten wijzen, maar toen we begonnen natuurlijk niet.”

 

Wat hadden de Kaospilots toen aan pitchmateriaal? Weinig. Zelfs een businessplan ontbrak. “We moesten spelen op persoonlijke energie.” De ondernemers pasten een strategie toe die lijkt op die van David Madié van het Deense Startup Company, wiens filosofie er op gericht is dat de meeste topondernemers helemaal geen businessplan hadden toen ze begonnen.

 

 

Schapen

Dat bleek ook voor KaosPilots te werken. Na vele gesprekken met diverse bedrijven besloot Red Bull de stap te wagen. “Daarna volgde de rest in korte tijd. Als er één schaap over de dam is, volgt de rest vanzelf. Het gaat om bedrijven die behoefte hebben aan een bepaald soort mensen die ze niet kunnen vinden.”

 

Kaospilots moest dat type mensen kunnen vinden en vormen. Die belofte alleen was natuurlijk niet voldoende. Linde moest wel degelijk een aantal trucs uithalen om zijn verhaal over te brengen. “We zijn uiteindelijk gewoon begonnen”, vertelt hij. “We hebben zonder geld een crash-course georganiseerd die we drie maanden lang een keer per week hielden. Een mini-versie van onze opleiding dus. Zo verschaften we voor investeerders ook meer duidelijkheid.”

 

Denemarken

De crash-course was noodzakelijk om de aandacht terug naar Rotterdam te brengen. De Kaospilots-opleiding in Denemarken bestaat al jaren. Hier zijn dan ook meer resultaten uit af te leiden. “Op een gegeven moment keken al die potentiële investeerders alleen nog naar Denemarken. Daarom hebben we er voor gezorgd dat er hier ook resultaten kwamen.” Met een viral-actie werden potentiële studenten van over de hele wereld gespot.

 

Verder was het van belang om potentiële investeerders ervan te overtuigen dat ze zelf baat hebben bij hun kapitaalinjectie. “De vraag is natuurlijk altijd ‘what’s in it for you?’ Daarom hebben we stevig onderhandeld over de waarde-uitruil. Deze maand gaan onze leerlingen aan de slag met projecten voor onze investeerders.” De projecten moeten van investeerders partners maken, met wie lange tijd kan worden samengewerkt.

 

Hoewel de kapitaalronde goed is verlopen heeft Kaospilots nog meer partners nodig. Ook is de inschrijvingstijd voor nieuwe Pilots (studenten) nog niet voorbij. “Maar we hopen vooral ondernemers aan te trekken die op jonge leeftijd succes hebben geboekt en hun bedrijf hebben verkocht. We hebben een heel kleine staf en we zouden hun kennis graag inzetten voor onze kaospilots.”

 

Wie interesse heeft vindt meer informatie op Kaospilots.nl.