Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het jaar van Daniel Ropers (bol.com)

Daniel Ropers bestuurt zijn Bol.com als ware het voor 100% zijn eigen bedrijf. "De kredietcrisis en het afgenomen consumenten- en ondernemersvertrouwen zorgen ervoor dat er meer dan ooit kansen zijn om onze marktpositie snel uit te bouwen."

Hoe kijkt u terug op 2008?

2008 was een heel mooi jaar, waarin het aantal actieve klanten tot boven de twee miljoen is gegroeid, en er veel meer boeken, CD’s, DVD’s, games, en elektronica zijn gekocht dan in 2007. Verder hebben we ons assortiment uitgebreid met LCD- en Plasma-TV’s en stripboeken.

 

Wat was voor u een persoonlijk (ondernemend) hoogtepunt?

Dat bol.com voor het tweede jaar op rij door consumenten is gekozen tot een van de meest klantvriendelijke bedrijven van Nederland.

 

Wat was een dieptepunt?

Hebben we eigenlijk niet gehad. Wel hebben we dit jaar een groot deel van onze energie besteed aan het vervangen van onze complete IT-infrastructuur. Dat heeft langer geduurd dan we van tevoren hadden ingeschat. Uiteindelijk hebben we dit ingewikkelde project succesvol afgerond, en zijn we klaar voor de groei van de komende jaren.

 

Heeft u het idee dat u in 2008 genoeg kansen heeft gegrepen?

We hebben natuurlijk veel bereikt, waardoor we ook dit jaar weer sterk zijn gegroeid. De uitdaging bij bol.com is echter niet kansen te zien, die zijn er volop. De kunst is, om je systemen en je organisatie zo in te richten dat we een maximaal aantal kansen ook echt pakken. Hier hebben we in 2008 belangrijke stappen mee gezet, mijn verwachtingen voor 2009 zijn hooggespannen.

 

Wat is uw visie op 2009 voor uw eigen onderneming en voor het mkb als geheel?

2009 wordt voor ondernemend Nederland een jaar in het teken van de kredietcrisis en het daardoor afgenomen consumenten- en ondernemersvertrouwen. Voor ons betekent dit, dat er meer dan ooit kansen zijn om onze marktpositie snel verder uit te bouwen. Ik zie dan ook vol vertrouwen uit naar het komende jaar, waarin we weer veel – heel veel – mooie nieuwe dingen zullen doen om onze winkel nog inspirerender en beter te maken. Als de enorme sinterklaas- en kerstverkopen een opmaat blijken te zijn, dan wordt 2009 een heel mooi jaar.