Op YouTube plaatsen bezoekers zelfgemaakte filmpjes van maximaal tien minuten. De site ging in 2005 van start. Dagelijks worden miljoenen filmpjes via de site bekeken. Daar kon Google Video met geen mogelijkheid tegenop. De oplossing : ’If you can’t beat them, join them’
Internetgoeroe en investeerder Marc Cuban waarschuwde onlangs nog voor het grote risico dat aan de koop van YouTube verbonden zou zijn. Maar veel bedrijven sloegen dit advies in de wind. Universal Music, CBS en Sony BMG bevonden zich onder de geïnteresseerden. Yahoo en Google bleven als laatste bieders over.
Mede-oprichters Chad en Steve van YouTube maakten ter gelegenheid van de overname zelf een filmpje waarin ze de gebruikers bedankten voor hun massale bijdrage. “Two kings have gotten together” grappen de heren nog een beetje zenuwachtig in de camera.
YouTube bewijst maar weer dat een kleine, innovatieve nieuwkomer een grote jongen als Google in de hoek kan zetten. Hoe staat het eigenlijk met de toekomst van het populaire online vriendennetwerk, tevens een van de Sprout challengers, Hyves?