Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gebruikte goederen veranderen marktdenken

Tweedehands wordt niet meer geassocieerd met armoede. Gebruikte goederen zijn hip, maar wat betekent dat voor producenten? Nieuwe businessmodellen in een veranderende markt.

Oud spul doet het goed. Ebay zet ieder jaar 40 miljard dollar weg aan
goederen die normaal gesproken richting rommelmarkt zouden gaan. Nu gebruikt kopen gemeengoed wordt, wegen consumenten de mogelijke latere verkoopprijs mee in de uiteindelijke koopbeslissing. Wat al decennia voor de autohandel geldt, is nu van toepassing voor nagenoeg alle sectoren.

En dat heeft gevolgen voor producenten. Duurzame producten gaan van hand tot hand. U kannibaliseert de eigen markt, de omzet daalt en de prijzen navenant. Inc.com schrijft dat er vorig jaar voor 60 miljoen dollar aan rolexen verhandeld werd op eBay. De horlogemaker zag daar geen cent van.

Erger nog… klanten die kopen op tweedehandswebsites komen niet in de  winkel – u weet niet meer wat klanten kopen en dus wat klanten willen. Het  wordt steeds lastiger om een relatie op te bouwen met de consument. Een van de oplossingen: if you can¹t beat them, join them. Koop gebruikte producten van eigen fabrikaat in en verkoop deze naast het nieuwe assortiment. Dat is wat gespecialiseerde platenzaken al jaren, met succes, doen.

Meer varianten op ‘het nieuwe zakendoen’ op de website van Inc.com.